Charles Explorer logo
🇨🇿

Věcné učení

Předmět na Pedagogická fakulta |
OD0513005

Sylabus

V předmětu je nutné prostudovat tři monografie. Jedna musí být v angličtině. Minimálně dvě si student vybírá z následujícího seznamu; jednu může zvolit na základě vlastní rešerše.  

PIAGET, Jean a INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. (Praha: SPN, 1970; Praha: Portál 1997-2007)

Hlavní Piagetova díla (případně se spoluautory), k nimž je Psychologie dítěte úvodem (před lomítkem rok vydání originálu/za lomítkem první vydání anglického překladu)

Language and thought in the child - 1923/1926

The child's conception of the world - 1926/1929

The child's conception of physical causality - 1927/1930

The moral judgment of the child - 1932/1932

The origins of intelligence in children - 1936/1952

The child's construction of reality - 1937/1954

The child's conception of number - 1941/1952

The child's construction of quantities - 1941/1974

Play, dreams and imitation in childhood - 1945/1951

The child's conception of time - 1946/1969

The child's conception of movement and speed - 1946/1970

The child's conception of space - 1948/1956

The child's conception of geometry - 1948/1960

The origin of the idea of chance in children - 1951/1975

The growth of logical thinking from childhood to adolescence - 1955/1958

The early growth of logic in the child - 1959/1964

(pozn. texty lze samozřejmě číst v kterékoliv reedici a ve francouzštině)  

GOODENOUGH, F. L. (1975; 1926) Measurement of Intelligence by Drawings. New York: Arno Press.

HARRIS, D. B. (1963) Children's Drawings as Measures of Intellectual Maturity; A Revision and Extension of the Goodenough Draw-a-Man Test. New York, Harcourt, Brace & World.

JIRÁNEK, F.; HOLUBÁŘ, Z.; LOMOVÁ, B. (1966) Otázky psychologie učení: chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Praha: SPN.

JIRÁNEK, F. (1974) Rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku při učení základům dějepisu. Praha: Ústav pro učitelské vzdělání na UK v Praze.

Anotace

Cílem předmětu je konzultované studium odborné literatury relevantní pro odbornou orientaci studenta. Výuka je organizována tzv. monografickým způsobem.

Na konzultaci si student dojedná konkrétní publikace, které chce prostudovat, a otázky, s nimiž se na vybrané publikace hodlá obracet. Atest student získává, když na setkání s vyučujícím přednese a obhájí odpovědi, které na své otázky ze studovaných publikací získal.