Obsah kurzu:
Nejpodstatnější motivační teorie,
Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky.
Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace
Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek;
Motivačně autoregulační strategie,
Vvývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci,
Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika.
Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb.
Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy,
Ppřekonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole.
V kurzu bude tématizována problematika motivace a vzdělávací autoregulace žáků. Analyzována bude žákovská motivace v časových souvislostech a diagnostické možnosti v oblasti časové orientace jedince.
Cílem kurzu je rozšířit kompetence studentů doktorandského studia v oblasti motivace a její diagnostiky.