Ontologické koncepty výchovy (archetypy výchovy) – výchova jako péče o duši, jako e-ducatio a jako emendace (náprava). Výchova jako cesta k harmonii světa a člověka.
Instrumentální výchova na počátku novověku, půda subjekt-objektového rozvrhu světa a její dopady na výchovu a vzdělání na počátku novověku. Koncepty otevřené a uzavřené duše. Věda a vědění.
Proměny výchovy v době moderní – výchova jako cesta k dokonalosti, jako rozvinutí možností, výchova jako setkání, výchova jako dialog, jako agon. Tři rozměry výchovy – socializace, individuace a transcendence. Výchova jako životní pohyb. Výchova ve vzdělanostní společnosti. Krize výchovy a výchova jako cesta z krize světa.
Výchova jako péče o duši v evropské tradici od antiky po současnost. Základy educatio a jeho reflexe.
Instrumentální výchova od počátku novověku a její úloha podnes, filosofická kritika. Výchova založená na setkání (Buber, Lévinas) a odpovědnost ve výchově (Arendtová, Jonas, Waldenfels).
Výchova a násilí v postmoderní reflexi (Foucault, Deleuze). Idea univerzity (Jaspers) a budoucnost univerzity (Derrida).