Zakončení: zkouška - vědecká rozprava Teorie oboru: didaktika českého jazyka jako vědecká disciplína, její vědecký status, její jazyk, terminologie, metodologie a povaha výzkumu (komplementárně k předmětu Metodologický kurz), vývoj, vnitřní diferenciace, vztah k jiným vědním oblastem, otázky interdisciplinarity a transdisciplinarity, sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka (2) Cíle vyučování českému jazyku: znalosti, dovednosti, kompetence (3) Intencionální učení v předmětu český jazyk jakožto specificky obsažný proces: utváření oborového myšlení, oborový bohemistický obsah, jeho didaktická transformace, otázky oborově-didaktického faktu v jazykové výchově, procesy jeho osvojování (4) Způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a jazykové kompetence žáka: vyučovací metody, organizační formy; procesy tvorby, komunikování a řešení učebních úloh jako jazykových aktivit, jejichž smyslem je učit (se) poznávat bohemistický oborový obsah (5) Školská jazyková komunikace: všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání; teorie jazykové kultury a spisovnost ve vyučování češtině; akviziční korpusy (6) Teorie a hodnocení učebnic: problematika současných učebnic českého jazyka, lingvistická charakteristika učebního textu, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení, komparace s učebnicemi jiných národních jazyků (např. učebnice L1 v zemích V4, v Německu a v USA) (7) Charakteristika vzdělávacího oboru: centrální a koncentrační postavení školního předmětu, jeho komplexnost a naukově/instrumentální charakter, vztah jazykové a literární složky předmětu, klíčová úloha v procesu ontogenetického vývoje a socializace jedince; teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazyka, kognitivní a komunikační zřetel ve vyučování, základy historického vývoje (8) Domácí a zahraniční výzkumy edukace mateřského jazyka; psychodidaktické a ontodidaktické přístupy, kurikulární výzkumy, výzkumy orientované na učitele a učitelovo pojetí a vedení výuky (9) Pedagogická lingvistika: pojetí, vývoj, hlavní badatelská témata (10) Lingvistika a didaktika jazyka: rozšíření znalostí z pregraduálního studia o prohloubený didaktický pohled – teorie komunikace; psycholingvistika, sociolingvistika, kognitivní a korpusová lingvistika, etnolingvistika, antropolingvistika, biolingvistika, lingvistika diskurzu aj. (komplementárně k povinnému předmětu Aktuální otázky obecné a bohemistické lingvistiky, resp. k vybranému povinně volitelnému předmětu) - transfer oborových informací, procesy jejich osvojování, tzv. didaktická transformace - všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání - způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a komunikační kompetence žáka Ø teorie učebnic (lingvistická charakteristika učebního textu jako odborného komunikátu sui generis, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení) Ø charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk, plánování a organizace vzdělávání v českém jazyce, tzv. kurikulární hnutí, současná kurikulární politika, teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazyka Ø domácí i zahraniční výzkumy osvojování mateřského jazyka a jeho edukace Ø sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka Ø tzv. pedagogická lingvistika, hlavní badatelská témata specifika vysokoškolské didaktiky českého jazyka
Základní předmět, jenž podstatným způsobem rekurzivně rozšiřuje znalosti didaktiky českého jazyka z pregraduálního studia a jehož cílem je poskytnout prohloubenou orientaci v odborné literatuře a důkladnou znalost současného stavu a vývojových tendencí oboru.
Předpokládá se aktivní sledování domácích i zahraničních periodik, a to včetně licencovaných online zdrojů, aktivní sledování domácích i zahraničních databází lingvodidaktické literatury.