Charles Explorer logo
🇬🇧

Czech Language Didactics

Class at Faculty of Education |
OD2303115

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Zakončení: zkouška - vědecká rozprava     Teorie oboru: didaktika českého jazyka jako vědecká disciplína, její vědecký status, její jazyk, terminologie, metodologie a povaha výzkumu (komplementárně k předmětu Metodologický kurz), vývoj, vnitřní diferenciace, vztah k jiným vědním oblastem, otázky interdisciplinarity a transdisciplinarity, sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka  (2) Cíle vyučování českému jazyku: znalosti, dovednosti, kompetence  (3) Intencionální učení v předmětu český jazyk jakožto specificky obsažný proces: utváření oborového myšlení, oborový bohemistický obsah, jeho didaktická transformace, otázky oborově-didaktického faktu v jazykové výchově, procesy jeho osvojování  (4) Způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a jazykové kompetence žáka: vyučovací metody, organizační formy; procesy tvorby, komunikování a řešení učebních úloh jako jazykových aktivit, jejichž smyslem je učit (se) poznávat bohemistický oborový obsah  (5) Školská jazyková komunikace: všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání; teorie jazykové kultury a spisovnost ve vyučování češtině; akviziční korpusy  (6) Teorie a hodnocení učebnic: problematika současných učebnic českého jazyka, lingvistická charakteristika učebního textu, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení, komparace s učebnicemi jiných národních jazyků (např. učebnice L1 v zemích V4, v Německu a v USA)  (7) Charakteristika vzdělávacího oboru: centrální a koncentrační postavení školního předmětu, jeho komplexnost a naukově/instrumentální charakter, vztah jazykové a literární složky předmětu, klíčová úloha v procesu ontogenetického vývoje a socializace jedince; teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazyka, kognitivní a komunikační zřetel ve vyučování, základy historického vývoje  (8) Domácí a zahraniční výzkumy edukace mateřského jazyka; psychodidaktické a ontodidaktické přístupy, kurikulární výzkumy, výzkumy orientované na učitele a učitelovo pojetí a vedení výuky  (9) Pedagogická lingvistika: pojetí, vývoj, hlavní badatelská témata  (10) Lingvistika a didaktika jazyka: rozšíření znalostí z pregraduálního studia o prohloubený didaktický pohled – teorie komunikace; psycholingvistika, sociolingvistika, kognitivní a korpusová lingvistika, etnolingvistika, antropolingvistika, biolingvistika, lingvistika diskurzu aj. (komplementárně k povinnému předmětu Aktuální otázky obecné a bohemistické lingvistiky, resp. k vybranému povinně volitelnému předmětu)    -         transfer oborových informací, procesy jejich osvojování, tzv. didaktická transformace -         všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání -         způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a komunikační kompetence žáka Ø      teorie učebnic (lingvistická charakteristika učebního textu jako odborného komunikátu sui generis, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení) Ø      charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk, plánování a organizace vzdělávání v českém jazyce, tzv. kurikulární hnutí, současná kurikulární politika, teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazyka Ø      domácí i zahraniční výzkumy osvojování mateřského jazyka a jeho edukace Ø      sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka Ø      tzv. pedagogická lingvistika, hlavní badatelská témata specifika vysokoškolské didaktiky českého jazyka

Annotation

Obligatory subject, which provides deep orientation in Czech and foreign scientific literature and thorough knowledge of present state and development theories of the field.