Teoretická úroveň:
Ad 1. Metodologické otázky výzkumné práce v didaktice českého jazyka:
- stanovení výzkumných cílů a formulace výzkumných problémů
- problematika volby metod a stanovení výzkumného vzorku
- typy výzkumů, kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum
- hypotéza a její formulace, typy hypotéz, deskriptivní a kauzální hypotézy
- design kvalitativního výzkumu, stanovení otázek, metody, triangulace, kritéria pro evaluaci
- kvalitativní výzkum v didaktice českého jazyka
- kvalitativní metody v závislosti na typu výzkumu; experiment v lingvodidaktickém výzkumu
- případové studie a longitudinální výzkumy
- sběr dat, jejich klasifikace a analýza – hloubkové a skupinové rozhovory, pozorování, klasifikační, vztahová a kauzální analýza, atomární analýza, zakotvená teorie, narační analýza, obsahová analýza, konceptová analýza, metodika AAA, typy lingvistické analýzy (kurikulárních dokumentů, žákovských komunikátů, komunikačních situací aj.)
- základní typy kvantitativního výzkumu, statistické metody vyhodnocení dat, interpretace
- základy metodologie lingvistického výzkumu, empirický výzkum v lingvistice, kvalitativní a kvalitativní výzkum v lingvistice (textová analýza, gramatická analýza, terénní výzkum, sociolingvistické metody, psycholingvistické metody, konverzační analýza, analýza diskurzu)
- korpusové metody, zásady tvorby korpusu, způsoby záznamu a přepisu, značkování
Ad 2. Technika vědecké práce, charakteristika vědeckého sdělení a jeho typy, prezentace výsledků, zásady tvorby odborného textu, kritická práce s prameny a literaturou, zásady a etika vědeckého diskurzu.
Aplikační úroveň:
Student prokáže bezpečnou znalost základní studijní literatury a literatury zaměřené k povaze disertační práce a podrobí kritické revizi svůj vstupní návrh projektu. Zpracuje rozšířenou anotaci disertačního spisu, v níž budou formulovány adekvátní výzkumné cíle a problémy, metody jejich dosažení, a vysloveny výzkumné předpoklady.
Student navrhne optimální výzkumnou techniku, stanoví reprezentativní výzkumný vzorek, způsob sběru a fixace dat, jejich analýzu, způsob jejich vyhodnocení. Navrhne vhodný postup výzkumné práce (předpilotní studie, pilotní studie, hlavní výzkum) a připraví rozšířenou anotaci k veřejné obhajobě.
Cílem kurzu je poskytnout 1. teoreticko-metodologické zázemí pro designování vlastního výzkumu v oblasti didaktiky českého jazyka; 2. osvojení techniky a metod vědecké práce, etických zásad vědecké práce, pracovních návyků, dovednosti strukturace odborného textu, prezentace výsledků, jejich diskuse a obhájení.
Těchto cílů bude dosaženo jednak na teoretické, jednak na aplikační úrovni.