Charles Explorer logo
🇨🇿

Současné lingvistické bádání, edukační lingvistika a lingvistická edukace

Předmět na Pedagogická fakulta |
OD2303124

Sylabus

Vyučující: prof. Jana Svobodová

Zakončení: zkouška

Seminární práce - odborná esej  

Základní témata:  

Ø      Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce - pro a proti.  

Ø      Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.  

Ø      Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).

Ø    Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohatvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.

Anotace

Požadavky na studenta: Zkouška. Seminární práce – odborná esej.

Předmět je zaměřen na propojení aktuálních teoretických východisek lingvistů a potřeb školské praxe s ohledem na komunikační zaměření výuky češtiny jako mateřštiny. Má být vodítkem k hlubšímu pochopení problematiky plánování, ovlivňování a kodifikace jazyka i jeho učení z pohledu jazykových odborníků, vycházejících z myšlenek Pražské školy v konfrontaci s anglosaským vývojem v této oblasti, která v našem prostředí momentálně nachází odraz mj. v přístupech skupiny bohemistů kolem Petra Sgalla a Františka Čermáka.

Základní témata:

 Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce – pro a proti.

 Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.

 Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).

 Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohotvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.