Vyučující: prof. Jana Svobodová
Zakončení: zkouška
Seminární práce - odborná esej
Základní témata:
Ø Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce - pro a proti.
Ø Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.
Ø Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).
Ø Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohatvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.
Interconnection of current theoretical grounds and needs of school practise with regard to communicative orientation of Czech language teaching.