1. Co je jazykové násilí?
2. Gramatika jazykového násilí: interjekce, deixis, pronominalizace
3. Slovní zásoba násilí: pejorativní slovní zásoba, metafory
4. Větná sémantika jazykového násilí: presupozice/implikace
5. Stigmatizace
6. Šikana ve škole
7. Rosenberg, Marschall B. Gewaltfreie Kommunikation
Sociolingvistika a pragmalingvistika se obracejí také ke každodenním tématům, mezi něž patří i různé formy diskriminace, lobbingu či otevřeného násilí. Násilí páchané jazykem se může objevovat zčásti skryté i zcela otevřené i v různých jazykových formách.
V první části kurzu, jehož cílem je vytvoření pragmagramatiky jazyka násilí, se bude jednat o následující otázky: Co je jazykové násilí (Butler, Krämer, Lobenstein-Reichmann)? Jaké moderní formy jazykového násilí existují (šikana, kyberšikana, pornorap)? Jakou mají tradici (historická stigmatizace outsidera a okrajových skupiny společnosti, rasismus atd.)? Jaké jazykové prostředky jsou obvykle používány (nadávky, metafory, kolektivní singulár, určité řečové akty atd.).
Ve druhé části bude hlavní pozornost věnována jazykovému násilí v každodenním životě současné školy (Hirigoyen). Šikana je v současnosti výzvou v oblasti praktického výzkumu. V pozadí lingvistických analýz zůstávají i další otázky vztahující se i k práci učitele: Co mohu dělat proti jazykovému násilí? Jaké možnosti existují při nápravě jazykového poškození? (Rosenberg).