1. Programové dokumenty WHO a EU týkající se zdraví
- Zdraví pro všechny v 21. století - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR (Usnesení vlády ČR 1046/2002)
- Together for Health: A Strategic Approach for the EU 2008-2013
- Health 2020: a European policy Framework supporting action across government and society for health and well-being 2. Hodnocení zdravotního stavu obyvatelstva. Vytváření srovnatelných zdravotních ukazatelů a sběru údajů:
- chování obyvatelstva související se zdravím (např. údaje o životním stylu a ostatních determinantách zdraví);
- výskyt a způsoby monitorování chronických, závažných a vzácných nemocí;
- zdravotnické systémy (např. údaje o přístupu k lékařské péči, o kvalitě poskytované péče, o lidských zdrojích a o finanční životaschopnosti systémů zdravotní péče). 3. Zdraví a jeho determinanty v kontextu pedagogické teorie a praxe
- Zdravotní gramotnost
- Ochrana veřejného zdraví
- Školy podporující zdraví 4. Zadání seminární práce, konzultace k jejímu řešení 5. Prezentace seminární práce
Předmět na základě dostupných výsledků výzkumů (mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva) poskytuje argumenty k nutnosti hledat cesty k podpoře zdraví. V návaznosti na programové dokumenty WHO analyzuje determinanty zdraví a vymezuje hlavní úkoly v oblasti pedagogické teorie a praxe.
Předkládá současné pojetí výchovy k podpoře zdraví v zaváděných kurikulárních dokumentech a v zahraničních vzdělávacích programech. Seznamuje s multidisciplinárním systémem ochrany zdraví a bezpečí dětí.
Upozorňuje na variability strategického jednání vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví, včetně způsobů prevence. Zejména se jedná o strategii zvládání auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých forem násilí, zneužívání, šikany, mediální manipulaci, zdraví poškozující nutriční chování.