Charles Explorer logo
🇨🇿

Zdravotní gramotnost v interdisciplinárním diskurzu

Předmět na Pedagogická fakulta |
ODO114010

Sylabus

1. Teoretické vymezení konceptu zdravotní gramotnosti.

2. Zdraví člověka jako fenomén a předmět interdisciplinárního studia.

3. Základní poznatky teorie zdraví a nemoci – integrálně antropologický přístup.

4. Zdravotní stav evropské populace jako východisko výchovy ke zdraví.

5. Zdraví a nemoc v kontextech výchovy, výchova ke zdraví jako pedagogický problém.

6. Evropská zdravotní strategie a vybrané programové dokumenty podpory veřejného zdraví.

7. Možnosti měření a hodnocení úrovně zdravotní gramotnosti lidí.

8. Vybrané metodologické přístupy ke studiu zdravotní gramotnosti v prostředí školy.

Anotace

Předmět je zaměřen na problematiku sekundární gramotnosti ve vztahu ke zdraví člověka. Má zprostředkovat studentům systém znalostí a dovedností, který jim umožní kriticky posuzovat zdravotní informace se zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání.

Podrobně jsou probírány otázky teorie zdraví a nemoci, analyzovány jsou různé pohledy na zdraví a nemoc v kulturních a historických kontextech. Akcentován je při tom vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí.

Předmět vychází z myšlenek evropské zdravotní strategie, která pracuje s konceptem zdravotní gramotnosti jako s podmínkou převzetí odpovědnosti za vlastní zdraví.