Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny české literatury II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OEBLL1703

Sylabus

Dějiny České literatury II 1 11.10.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Dekadence a symbolismus I.

Mocná Dagmar, prof. PhDr., CSc.   2 18.10.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Dekadence a symbolismus II.

Mocná Dagmar, prof. PhDr., CSc   3 25.10.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Česká otázka

Mocná, Dagmar, prof. PhDr., Ph.D.,   4 1.11.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Moderna - koncepce II.

Kubíček Tomáš, prof. PhDr., Ph.D.,   5 8.11.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Moderna – koncepce I.

Kubíček Tomáš, prof. PhDr., Ph.D.,   6 15.11.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Avantgarda k poetismu

(expresionismus, pražská německá literatura, civilismus, Almanach na rok 1918)

Kubíček Tomáš, prof. PhDr. , PhD.   7 22.11.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Poetismus a surrealismus

Kubíček Tomáš , prof. PhDr., PhD.   8 29.11.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Nová podoba moderního umění Skupina 42

Kubíček Tomáš, prof. PhDr., Ph.D.,.   9 6.12.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Budování státu

Mocná Dagmar, prof. PhDr., CSc.   10 13.12.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Protimoderní opozice a antiutopie

Mocná Dagmar, prof. PhDr., CSc.   11 20.12.2018

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Karel Čapek

Mocná Dagmar, prof. PhDr., CSc.   12 3.1.2019

Čt 12:35 - 14:05

AULA

Český literárněvědný strukturalismus

Kubíček Tomáš, prof. PhDr., Ph.D.,    

Anotace

Předmět umožňuje pochopit základní vývojové a tematické procesy v české literatuře dvacátého století. Je založen na principu synchronních řezů na diachronním pozadí.

Nejde přitom o tradiční vytváření chronologických celků, které se pokoušejí postihnout v rámci omezeného časového období různorodé procesy a oblasti vývoje literatury, ale jde o vytváření tematicky soustředěných celků, které sledují základní témata, popřípadě základní funkce, které ovlivňovaly a ovlivňují podobu české literatury nejenom v krátkodobém horizontu, ale vytvářejí základní vývojové linky, které se různě variují v odlišných historických kontextech v celém průběhu dvacátého století a vytvářejí tak dlouhodobou specifiku české literatury v kontextu literatury světové. Kurs není zaměřen na textocentrickou literární historii, ale ukazuje literaturu jako součást specifických kulturních a sociálních modelů ( kulturn ho pole či kulturní mapy), které ovlivňovaly podobu českého umění a českého myšlení ve dvacátém století.

Cílem kurzu je umožnit studentům, aby pochopili trvalé či dlouhodobější procesy v dějinách literatury, ale zprostředkovaně i v dějinách české společnosti, a které jsou živou součástí naší aktuální zkušenosti s národní kulturou. Základní jednotkou se stává kulturní model, jeho principy studenti mají pochopit, k čemuž budou sloužit nejenom literární díla, ale i příklady z jiných druhů umění.

Studenti by tak měli získat představu o komplexnější struktuře umění (nebudou tedy literaturu vnímat jako oddělenou oblast) a současně by měli získat vědomosti o procesech, které formovaly a formují aktuální podobu světa (literárního, kulturního i společenského), v němž žijí a které nacházejí svůj výraz v literatuře či prostřednictvím literatury. Dějiny literatury se tak pomocí tohoto kurzu stanou specifickým nástrojem poznání, které vede k sebereflexi národní i individuální.