Vědomí. Individuální a sociální tělo. Terminologický a metodologický úvod do problematiky
Jak jazyk ovlivňuje naši orientaci ve světě
Osoba a sebepojetí jako kategorie lidského vědomí
Identita jako sémiotický proces. Deixe
"Kdo jsem?" Identita a tělesnění. Tělo a prostor
"Já a ty." Deiktická a fatická funkce a jejich interakce
"Kdo jsme my?" Identita jako (trans)nacionální představa
Gender a příznakovost
Identita v interkulturn í perspektivě
Osobní a veřejné v době pandemie. Tělesnost a socialita
Identity v diskursivním toku
Poslední téma mohou navrhnout sami studující na základě svých aktuálních studijních požadavků a akademických potřeb. Pokud by o to neměli zájem, ukončíme semestr tématem Identita v (de)globalizujícím se světě
Podrobná, detailní verze sylabu je obsažena v rubrice Soubory, kde je přístupná všem zaregistrovaným studujícím.
Předmět je otevřen studujícím všech oborů a nevyžaduje předchozí znalosti z lingvistiky, antropologie ani jiných společenských věd. Ústřední otázky tohoto předmětu souvisejí s vědomím a lze je formulovat prostě: "Kdo jsem?" a "Kdo jsme my?" V semináři na ně budeme individuálně i společně hledat odpověď pomocí různých antropologických a lingvistických úhlů pohledu. Když se člověk přiblíží odpovědi na tyto otázky, lépe zná sebe i víc rozumí svému prostředí, a zlepšuje tudíž svou kapacitu pro to, aby se stal dobrým učitelem či učitelkou a aby uměl týmově pracovat.
Přinejmenším část našeho vědomí je ukotvena v t ělu a tělesnosti, a tato okolnost má vliv rovněž na to, jak pojímáme sebe a druhé, svou identitu osobní i sociální. Vztah mezi tělem a identitou je prostředkován každodenním řečovým chováním, společenskými diskurzy a dynamicky proměnlivými podobami naší skupinové příslušnosti – tj. pocitu, že někam patříme.
Klíčovou roli přitom hraje deixe. Každý zvlášť i všichni spolu se budeme učit, jak účinně využívat onoho pomyslného trojúhelníku "tělo – jazyk – identita" takovým způsobem, abychom se přiblížili dvěma fundamentálním cílům: (a) lépe znát sám sebe; (b) být lepším učitelem nebo učitelkou.
K tomu využijeme postupy jak teoretické, tak praktické, přičemž občas sáhneme i po netradičních metodách práce. Předmět je vyučován v angličtině.