Charles Explorer logo
🇨🇿

Body, Language, and Identity

Předmět na Pedagogická fakulta |
OEBXO2104Z

Sylabus

Vědomí. Individuální a sociální tělo. Terminologický a metodologický úvod do problematiky

Jak jazyk ovlivňuje naši orientaci ve světě

Osoba a sebepojetí jako kategorie lidského vědomí

Identita jako sémiotický proces. Deixe

"Kdo jsem?" Identita a tělesnění. Tělo a prostor 

"Já a ty." Deiktická a fatická funkce a jejich interakce

"Kdo jsme my?" Identita jako (trans)nacionální představa

Gender a příznakovost

Identita v interkulturní perspektivě

Osobní a veřejné v době pandemie. Tělesnost a socialita 

Identity v diskursivním toku

Poslední téma mohou navrhnout sami studující na základě svých aktuálních studijních požadavků a akademických potřeb. Pokud by o to neměli zájem, ukončíme semestr tématem Identita v (de)globalizujícím se světě

Podrobná, detailní verze sylabu je obsažena v rubrice Soubory, kde je přístupná všem zaregistrovaným studujícím.

Anotace

Předmět je otevřen studujícím všech oborů a nevyžaduje předchozí znalosti z lingvistiky, antropologie ani jiných společenských věd. Ústřední otázky tohoto předmětu souvisejí s vědomím a lze je formulovat prostě: "Kdo jsem?" a "Kdo jsme my?" V semináři na ně budeme individuálně i společně hledat odpověď pomocí různých antropologických a lingvistických úhlů pohledu. Když se člověk přiblíží odpovědi na tyto otázky, lépe zná sebe i víc rozumí svému prostředí, a zlepšuje tudíž svou kapacitu pro to, aby se stal dobrým učitelem či učitelkou a aby uměl týmově pracovat.

Přinejmenším část našeho vědomí je ukotvena v tělu a tělesnosti, a tato okolnost má vliv rovněž na to, jak pojímáme sebe a druhé, svou identitu osobní i sociální. Vztah mezi tělem a identitou je prostředkován každodenním řečovým chováním, společenskými diskurzy a dynamicky proměnlivými podobami naší skupinové příslušnosti – tj. pocitu, že někam patříme.

Klíčovou roli přitom hraje deixe. Každý zvlášť i všichni spolu se budeme učit, jak účinně využívat onoho pomyslného trojúhelníku "tělo – jazyk – identita" takovým způsobem, abychom se přiblížili dvěma fundamentálním cílům: (a) lépe znát sám sebe; (b) být lepším učitelem nebo učitelkou.

K tomu využijeme postupy jak teoretické, tak praktické, přičemž občas sáhneme i po netradičních metodách práce. Předmět je vyučován v angličtině.