Sylabus přednášek a otázky ke KZ.
Témata přednášek
.(2 hodiny) Zárodečný vývoj. Rýhování vajíčka, vznik zárodečných listů a obalů. Stavba vejce a zárodečných obalů
plazů a ptáků, homologie se zárodečnými obaly člověka. Funkce zárodečných obalů. Célom, proč existuje a proč
existují zárodečné listy, kde se vyskytuje u jednotlivých tříd obratlovců, jeho vývoj v návaznosti na bezobratlé
a jeho funkce.
.(4 hodiny) Kostra. Chorda, materiál, embryonální základ, kde se u strunatců nachází celá a kde v rudimentech,
postavení chordy, neurální trubice, srdce a trávicí soustavy. Obratel, typy obratlů z hlediska tvaru a funkce (acélní,
procélní, opistocélní, heterocélní), jejich ontogenetický vývoj, jejich zvláštnosti u jednotlivých tříd obratlovců,
stavba obratle u savců, anatomie obratlů člověka. Páteř, její vývoj a odlišnosti v rámci kmene strunatců. Nepárové
ploutve ryb a jejich typy (heterocerkní, homocerkní, difycerkní). Pásmo předních končetin, přehled stavby
u jednotlivých tříd obratlovců (cleithrum, coracoid, scapulocoracoid, clavicula, scapula). Pánevní pásmo a přehled
jeho stavby u jednotlivých tříd obratlovců. Končetina lopatkového pásma a její adaptace v rámci tříd obratlovců.
Končetina pánevního pletence a její adaptace v rámci tříd obratlovců. Ocas obratlovců, popis a zvláštnosti jeho
obratlů, význam a funkce. Žebra a hrudní koš obratlovců, typy žeber a jejich funkce u vodních a suchozemských
obratlovců. Adaptace končetin k suchozemskému způsobu života. Stavba lebky a přeměny žaberních oblouků
v rámci tříd obratlovců. Chondrální a dermální kosti lebky.
.(2 hodiny) Svaly. Embryonální původ, klasifikace svalů obratlovců, topografické členění, funkce svalů krku, žvýkací
svaly a spánkové jámy, svaly trupu, končetin a ocasu u jednotlivých tříd obratlovců, metamerie, bránice,
podkožní svaly, elektrické orgány.
(2 hodiny) Trávicí soustava. Příjem a zpracování potravy filtrátorů a ostatních vodních strunatců, vodní a suchozemští
obratlovci, rozdíly v příjmu a zpracování potravy. Zárodečný vývoj trávicí soustavy a zárodečné listy
podílející se na fixaci trávicí trubice v célomu. Adaptace trávicí trubice u ryb (požerákové zuby, jícen, žaludek,
spirální řasa, pylorické přívěsky). Jícen a žaludek a jejich adaptace u suchozemských obratlovců (plazi, ptáci,
savci, přežvýkavci). Náhrady zubů u obratlovců, rozmělňování a příjem potravy u ryb, obojživelníků, hadů,
ptáků. Zuby, základní typy z hlediska fylogeneze a připojení k čelisti. Změny počtu zubů v závislosti na potravní
specializaci (počty zubů a zubní vzorce primátů, zuby mrože, slona a jejich homologie se zuby základního vzorce,
diastéma).
.(2 hodiny) Dýchací soustava. Princip dýchání, vnější a vnitřní dýchání, popis stavby a funkce dýchání u jednotlivých
tříd obratlovců, typy proudění vody a vzduchu dýchacími orgány, kožní dýchání, larvální dýchání obojživelníků.
Výměna plynů ve vejci suchozemských obratlovců, dýchací cesty, vnitřní a vnější nozdry, vývoj sekundárního
patra, plynový měchýř ryb, plicní vaky ptáků a další přídavné orgány dýchací soustavy, vylučovací funkce
dýchací soustavy, bránice a dýchací pohyby savců.
(2 hodiny) Cévní soustava. Hlavní rozdíl mezi cévní soustavou ryb a suchozemských obratlovců, stavba srdce
ryb, obojživelníků, dvojdyšných ryb, plazů, ptáků a savců, význam chlopní, embryonální vývoj lidského srdce
a přechod k funkčnímu dýchání po narození, foramen ovale, (ductus arteriosus=ductus Botalli), foramen Panizzae.
.(2 hodiny) Vylučovací soustava. Ledvinová jednotka a princip osmoregulace, typy ledvin u obratlovců: holonefros,
opistonefros, mezonefros, metanefros, vývody vylučovacích orgánů a funkce Wolfovy chodby, typy ledvin
v závislosti na prostředí, vliv vodního a aridního prostředí, vylučování vody a vylučování solí, solné žlázy, močový
měchýř a jeho funkce a původ.
(2 hodiny) Tělní pokryv kopinatce a jednotlivých tříd obratlovců. Embryonální původ kůže, funkce kůže, stavba
kůže savců, rohovité deriváty pokožky, šupiny, peří, chlupy a jejich přeměny, deriváty škáry, tělní pokryv ryb,
druhy šupin podle tvaru a vnitřní stavby.
(4 hodiny) Nervová soustava. Odlišnosti nervové soustavy strunatců a bezobratlých, charakteristika jednotlivých
částí mozku strunatců u jednotlivých tříd obratlovců, charakteristika nervové soustavy strunatců z hlediska
vzniku a v souvislosti se způsobem života, vývoj šedé hmoty mozkové a její řídicí činnost u jednotlivých tříd
obratlovců, (striatum a bazální ganglia, archipalium, neopalium), mozkové nervy u vodních a suchozemských
obratlovců.
(2 hodiny) Smyslové orgány. Proprioreceptory, jejich výskyt a funkční předchůdci u obratlovců. Kožní receptory,
typy funkce a výskyt u obratlovců, chemoreceptory (čichové a chuťové), receptory vodních obratlovců, čichové
a chuťové receptory u suchozemských obratlovců, Jakobsonův orgán, postranní čára a její homologie u suchozemských
obratlovců, statoakustické ústrojí ryb, obojživelníků, plazů a ptáků, jeho souvislost s přeměnou
žaberních oblouků, zvláštnosti zrakového ústrojí ryb, obojživelníků, plazů, ptáků a savců, princip nočního vidění
sov a savců, parietální orgán, vznik, funkce a výskyt, echolokace.
(2 hodiny) Žlázy s vnitřní sekrecí. Vznik hypofýzy, adenohypofýza a neurohypofýza, hormony zadního a předního
laloku, urofýza, brzlík a jeho funkce u vodních obratlovců, obojživelníků a plazů, Fabriciova burza, šišinka
(pineální orgán), vývoj nadledvin u obratlovců, vývoj slinivky břišní u obratlovců, ultimobranchiální žlázy, příštítná
tělíska u suchozemských a vodních obratlovců.
The names of the single lectures are as follows:1. Early development of vertebrates, 2. Skeleton, 3.Muscular system, 4.Digestive system, 5. Respiratory system, 6.Circulatory system, 7.Urogenital system, 8.Skin, 9.Nervous system,10. Sense organs and 11. Endocrine organs. The topic of the lectures is focused on a new knowlege based on the recent research in evolutionary biology. The main aim of the lectures is to inform the students about new findings in the comparative anatomy.
","inLanguage":"en"}]}Obecná zoologie - zimní semestr 2007/2008Sylabus přednášek a otázky ke KZ. Témata přednášek.(2 hodiny) Zárodečný vývoj.
Rýhování vajíčka, vznik zárodečných listů a obalů. Stavba vejce a zárodečných obalůplazů a ptáků, homologie se zárodečnými obaly člověka.
Funkce zárodečných obalů. Célom, proč existuje a pročexistují zárodečné listy, kde se vyskytuje u jednotlivých tříd obratlovců, jeho vývoj v návaznosti na bezobratléa jeho funkce..(4 hodiny) Kostra.
Chorda, materiál, embryonální základ, kde se u strunatců nachází celá a kde v rudimentech,postavení chordy, neurální trubice, srdce a trávicí soustavy. Obratel, typy obratlů z hlediska tvaru a funkce (acélní,procélní, opistocélní, heterocélní), jejich ontogenetický vývoj, jejich zvláštnosti u jednotlivých tříd obratlovců,stavba obratle u savců, anatomie obratlů člověka.
Páteř, její vývoj a odlišnosti v rámci kmene strunatců. Nepárovéploutve ryb a jejich typy (heterocerkní, homocerkní, difycerkní).
Pásmo předních končetin, přehled stavbyu jednotlivých tříd obratlovců (cleithrum, coracoid, scapulocoracoid, clavicula, scapula). Pánevní pásmo a přehledjeho stavby u jednotlivých tříd obratlovců.
Končetina lopatkového pásma a její adaptace v rámci tříd obratlovců.Končetina pánevního pletence a její adaptace v rámci tříd obratlovců. Ocas obratlovců, popis a zvláštnosti jehoobratlů, význam a funkce. Žebra a hrudní koš obratlovců, typy žeber a jejich funkce u vodních a suchozemskýchobratlovců.
Adaptace končetin k suchozemskému způsobu života. Stavba lebky a přeměny žaberních obloukův rámci tříd obratlovců.
Chondrální a dermální kosti lebky..(2 hodiny) Svaly. Embryonální původ, klasifikace svalů obratlovců, topografické členění, funkce svalů krku, žvýkacísvaly a spánkové jámy, svaly trupu, končetin a ocasu u jednotlivých tříd obratlovců, metamerie, bránice,podkožní svaly, elektrické orgány.(2 hodiny) Trávicí soustava.
Příjem a zpracování potravy filtrátorů a ostatních vodních strunatců, vodní a suchozemštíobratlovci, rozdíly v příjmu a zpracování potravy. Zárodečný vývoj trávicí soustavy a zárodečné listypodílející se na fixaci trávicí trubice v célomu.
Adaptace trávicí trubice u ryb (požerákové zuby, jícen, žaludek,spirální řasa, pylorické přívěsky). Jícen a žaludek a jejich adaptace u suchozemských obratlovců (plazi, ptáci,savci, přežvýkavci).
Náhrady zubů u obratlovců, rozmělňování a příjem potravy u ryb, obojživelníků, hadů,ptáků. Zuby, základní typy z hlediska fylogeneze a připojení k čelisti.
Změny počtu zubů v závislosti na potravníspecializaci (počty zubů a zubní vzorce primátů, zuby mrože, slona a jejich homologie se zuby základního vzorce,diastéma)..(2 hodiny) Dýchací soustava. Princip dýchání, vnější a vnitřní dýchání, popis stavby a funkce dýchání u jednotlivýchtříd obratlovců, typy proudění vody a vzduchu dýchacími orgány, kožní dýchání, larvální dýchání obojživelníků.Výměna plynů ve vejci suchozemských obratlovců, dýchací cesty, vnitřní a vnější nozdry, vývoj sekundárníhopatra, plynový měchýř ryb, plicní vaky ptáků a další přídavné orgány dýchací soustavy, vylučovací funkcedýchací soustavy, bránice a dýchací pohyby savců.(2 hodiny) Cévní soustava.
Hlavní rozdíl mezi cévní soustavou ryb a suchozemských obratlovců, stavba srdceryb, obojživelníků, dvojdyšných ryb, plazů, ptáků a savců, význam chlopní, embryonální vývoj lidského srdcea přechod k funkčnímu dýchání po narození, foramen ovale, (ductus arteriosus=ductus Botalli), foramen Panizzae..(2 hodiny) Vylučovací soustava. Ledvinová jednotka a princip osmoregulace, typy ledvin u obratlovců: holonefros,opistonefros, mezonefros, metanefros, vývody vylučovacích orgánů a funkce Wolfovy chodby, typy ledvinv závislosti na prostředí, vliv vodního a aridního prostředí, vylučování vody a vylučování solí, solné žlázy, močovýměchýř a jeho funkce a původ.(2 hodiny) Tělní pokryv kopinatce a jednotlivých tříd obratlovců.
Embryonální původ kůže, funkce kůže, stavbakůže savců, rohovité deriváty pokožky, šupiny, peří, chlupy a jejich přeměny, deriváty škáry, tělní pokryv ryb,druhy šupin podle tvaru a vnitřní stavby.(4 hodiny) Nervová soustava. Odlišnosti nervové soustavy strunatců a bezobratlých, charakteristika jednotlivýchčástí mozku strunatců u jednotlivých tříd obratlovců, charakteristika nervové soustavy strunatců z hlediskavzniku a v souvislosti se způsobem života, vývoj šedé hmoty mozkové a její řídicí činnost u jednotlivých třídobratlovců, (striatum a bazální ganglia, archipalium, neopalium), mozkové nervy u vodních a suchozemskýchobratlovců.(2 hodiny) Smyslové orgány.
Proprioreceptory, jejich výskyt a funkční předchůdci u obratlovců. Kožní receptory,typy funkce a výskyt u obratlovců, chemoreceptory (čichové a chuťové), receptory vodních obratlovců, čichovéa chuťové receptory u suchozemských obratlovců, Jakobsonův orgán, postranní čára a její homologie u suchozemskýchobratlovců, statoakustické ústrojí ryb, obojživelníků, plazů a ptáků, jeho souvislost s přeměnoužaberních oblouků, zvláštnosti zrakového ústrojí ryb, obojživelníků, plazů, ptáků a savců, princip nočního viděnísov a savců, parietální orgán, vznik, funkce a výskyt, echolokace.(2 hodiny) Žlázy s vnitřní sekrecí.
Vznik hypofýzy, adenohypofýza a neurohypofýza, hormony zadního a předníholaloku, urofýza, brzlík a jeho funkce u vodních obratlovců, obojživelníků a plazů, Fabriciova burza, šišinka(pineální orgán), vývoj nadledvin u obratlovců, vývoj slinivky břišní u obratlovců, ultimobranchiální žlázy, příštítnátělíska u suchozemských a vodních obratlovců.
Přednášky obecné zoologie jsou zaměřeny na srovnávací anatomii obratlovců. K tomu byla napsána publikace Srovnávací anatomie obratlovců.Vznikla na základě potřeby studentů Pedagogické fakulty UK v Praze.
Výuka daného tématu dosud probíhala podle poměrně zastaralých učebnic. Hypotéza, že výuka srovnávací anatomie vyžaduje učebnici založenou na nových poznatcích z odborné literatury je ověřována výsledky dotazníku.
Vypracovali ho studenti po kurzu systematické zoologie a před kurzem obecné zoologie, v níž se probírá morfologie těla strunatců.Přednášky probíhají podle skripta Srovnávací anatomie obratlovců s tématy : vznik strunatců, kostra, svaly trávicí soustava, dýchací soustava,cévní soustava, vylučovací soustava,tělní pokryv, nervová soustava, smyslové orgány, žlázy s vnitřní sekrecí. Studijní opory: odborná literatura, citace internetu, video, power point Hodnocení: individuální, kolokviální, seminární práce, aktivita při řešených problémech v diskusích