Edukace spočívá v dosahování konkrétních cílů - jeho výsledkem by mělo být získání jistých dovedností a vědomostí. Průběh edukace je ale současně výrazně spjatý se způsobem, kterým vnímáme realitu okolního světa. V předmětu teorie výchovy budeme hledat propojení edukace s jejími teoretickými východisky a současně propojení s t řemi základními teoretickými pilíři, o které se pedagogika opírá: filosofie, ideologie a teorie.
Příklady možných témat:
Filosofie a pedagogika (idealismus a existencialismis)Ideologie a pedagogika (konzervatismus a liberalismus)Teorie a pedagogika (esencialismus a progresivismus)Kritické teorie v pedagogice aj.
Teorie výchovy je jednou ze základních pedagogických disciplín, která se zabývá systematizací a uspořádáním věd o výchově, jejich cíli, metodami, formami, prostředky a podmínkami. Předmětem teorie výchovy jsou především různé teorie, směry a výchovné ideologie, poskytující řadu teoretických modelů a způsobů myšlení o výchovném procesu.