Charles Explorer logo
🇬🇧

Chapters of History of Education

Class at Faculty of Education |
OINZ1P008B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.

Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života. 1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství. 2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský. 3. Jansenismus ve Francii v 17. století a pietismus v Německu v 17. a 18. století. 4. Filantropické snahy - Kindermann, Basedow, vznik sociální pedagogiky. 5. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj. 6. Výchova člověka, právo dítěte na úctu. 7. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním. 8. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí.