Charles Explorer logo
🇬🇧

Selected Representants of Educational Thinking

Class at Faculty of Education |
OINZ1P009B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět poskytuje zájemcům hlubší informace o činnosti významných osobností pedagogického myšlení (tzv. klasikové pedagogiky) od antiky až po 20. století včetně reformátorů na poli školství, a to v českých zemích i v mezinárodním kontextu. Pozornost je věnována také vlivu jejich výchovného působení i tvůrčí činnosti na další vývoj pedagogiky a školy jako vzdělávací instituce.

Cílem předmětu je seznámit posluchače s názory významných postav pedagogiky a školství od nejstarších dob až do současnosti. 1. Představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles. Působení Quintiliana. 2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais). 3. Osobnost J. A. Komenského a jeho vliv na pedagogické myšlení novověku. 4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner). Osvícenství. 5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi. 6. Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg. 7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda. 8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století. 9. Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská.