Předmět představuje studujícím význam a nejdůležitější metody sebepoznávání, sebeřízení a sebevýchovy. Důraz je kladen na praktick é využití těchto metod v osobnostním i profesním rozvoji učitele. Předmět má prožitkový charakter a jeho součástí je též uvedení do metody Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň). Cílem předmětu je motivovat studující k systematickému a reflektovanému využívání sebevýchovy v osobním i profesním životě.
1. Význam sebepoznávání a sebevýchovy pro učitele.
2. Filozofické a etické aspekty sebevýchovy.
3. Psychosociální a spirituální aspekty sebevýchovy.
4. Pedagogické aspekty sebevýchovy.
5. Cíle sebevýchovy, účelnost a smysluplnost lidských činností.
6. Metody a techniky sebepoznávání.
7. Kritéria (duševního) zdraví a známky růstu duševní rovnováhy.
8. Autoregulace pozornosti, myšlenek, emocí a představ.
9. Metody psychogenního a nepsychogenního přeladění, principy relaxace a koncentrace.
10. Metoda Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň).