Kurz představí základní teoretické poznatky o vztahu rodiny a školy, přehled forem komunikace učitelů a rodičů, zprostředkuje praktickou přípravu na komunikaci školy a rodiny v různých situacích.
1. Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (2 hodiny přímé výuky)
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami (2 hodiny přímé výuky) - Studenti si připraví p ředem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky) - Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů) - Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media) Vs. - Hromadné kontakty - Individuální Studium školní dokumentace Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace Popis a analýza videa Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor. Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.) b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa c) Individuální kontakty Pravidla komunikace s rodiči
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči (2 hodiny přímé výuky)