Charles Explorer logo
🇨🇿

Zprostředkované učení a rozvoj kognitivních funkcí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OINZ1Q027B

Sylabus

Témata:

Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí

Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti

Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák

Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele

Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy

Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi  

STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864  

Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".

Anotace

Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech z praxe přípravy a realizace výuky/intervenční práce ve školním nebo poradenském prostředí ukázat, co je zprostředkované učení.

Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principům zprostředkovaného učení. Kurz opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie pedagogické a vývojové psychologie: 1) Linii sociokulturní teorie učení L.S. Vygotského a 2) Linii studia vývoje poznávacích funkcí v interkulturní perspektivě Reuvena Feuersteina.

Seminář je z hlediska studenta rozdělen v průběhu semestrální realizace na tři na sebe navazující části. V první části se studenti seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky (výklad v kombinaci se samostudijní četbou). Ve druhé části realizují dílčí skupinová cvičení, jejichž úkolem je podpořit porozumění principům zprostředkovaného učení a usnadnit transfer teoretických poznatků do oblasti výukové/didaktické praxe konkrétního studenta. Ve třetí části realizuje student samostatně písemnou rozvahu vlastní výukové hodiny s užitím prvků zprostředkovaného učení a tu následně prezentuje.

Obsahová struktura kurzu: 1. Co je zprostředkované učení a jak jej využíváme v pedagogické pedagogicko-psychologické praxi. 2. Systematická výuka myšlení – vztah dovedností myslet a zprostředkovaného učení; zprostředkované učení jako výchozí rámec systematické výuky myšlení 3. Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí. 4. Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje a relevantní pojetí inteligence. 5. Zprostředkované učení jako základní koncept socio-kulturně orientovaných směrů pedagogické psychologie. 6. Zprostředkované učení v díle R. Feuersteina 7. Klíčové, kriteriální, znaky zprostředkovaného učení a jeho projevy ve výuce. 8. Doplňkové znaky zprostředkovaného učení a jejich projevy ve výuce. 9. Psychologická nástroje ve výuce podporující rozvoj dovedností myslet a učit se. 10. Uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a intervenci. 11. Modelová prezentace využití zprostředkovaného učení v praxi. 12. Samostatné projekty studentů