Charles Explorer logo
🇬🇧

School assessment

Class at Faculty of Education |
OINZ1Z021B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a motivovat je k používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky. Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky. Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí konkrétních autentických příkladů získaných v rámci výzkumu na českých školách (didaktické materiály, videa apod.) má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky. Témata:

1. Školní hodnocení žáků (aktéři, typy, …) a koncepce vzdělávání (pojetí výuky);

2. Funkce školního hodnocení (v dichotomickém pojetí);

3. Formativní hodnocení – definice, charakteristika, metody, techniky a nástroje;

4. Komunikace ve formativním hodnocení – s důrazem na respektující komunikaci;

5. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků;

6. Popisný jazyk zpětné vazby, práce s chybou;

7. Stanovování vzdělávacích cílů;

8. Kriteriální hodnocení;

9. Sebehodnocení;

10. Vrstevnické hodnocení;

11. Žáci poskytují zpětnou vazbu učiteli;

12. Předpoklady a doporučení úspěšného zavedení prvků formativního hodnocení do výuky, změna pojetí pohledu na školní hodnocení