Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a motivovat je k používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky. Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky. Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí konkrétních autentických příkladů získaných v rámci výzkumu na českých školách (didaktické materiály, videa apod.) má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky. Témata:
1. Školní hodnocení žáků (aktéři, typy, …) a koncepce vzdělávání (pojetí výuky);
2. Funkce školního hodnocení (v dichotomickém pojetí);
3. Formativní hodnocení – definice, charakteristika, metody, techniky a nástroje;
4. Komunikace ve formativním hodnocení – s důrazem na respektující komunikaci;
5. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků;
6. Popisný jazyk zpětné vazby, práce s chybou;
7. Stanovování vzdělávacích cílů;
8. Kriteriální hodnocení;
9. Sebehodnocení;
10. Vrstevnické hodnocení;
11. Žáci poskytují zpětnou vazbu učiteli;
12. Předpoklady a doporučení úspěšného zavedení prvků formativního hodnocení do výuky, změna pojetí pohledu na školní hodnocení