Úvod do problematiky migrace
Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na českých školách
Legislativní rámec vzdělávání cizinců v českých školách
Principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem
Podpora začleňování žáka cizince
Výuka češtiny jako druhého jazyka
Tvorba individuálního vzdělávacího plánu
Kurz v zimním semestru pro prezenční studenty:
Kurz sestává ze čtyř prezenčních setkání po 180 minutách a z asistentské praxe po dobu 3 týdnů po dvou vyučovacích hodinách na školách, které vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem. Na úvodním setkání budou studenti seznámeni se základními informacemi z oblasti migrace a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do škol, dále pak s principy práce s těmito žáky a s problematikou češtiny jako druhého jazyka. Po těchto třech setkáních budou studenti docházet do škol, kde budou asistovat žáku s odlišným mateřským jazykem. Na prvním náslechu ve třídě budou pracovat na pedagogické diagnostice žáka v participaci s třídním učitelem, poté budou zpracovávat kazuistiku daného žáka. Dále budou studenti zpracovávat přípravu na hodinu v dané třídě, kde se budou zaměřovat především na práci s cíli pro celou třídu a pro žáka s odlišným mateřským jazykem. V závěru asistentské praxe budou studenti navrhovat individuální vzdělávací plán pro daného žáka. Všechny materiály, které si studenti vytvoří a shromáždí budou součástí reflexního deníku, který bude výstupem celého předmětu k zápočtu a může být i součástí studentského portfolia. Dále je k tomuto kurzu zřízen moodle, ve kterém budou studenti odevzdávat jednotlivé úkoly.
Kurz v letním semestru pro studenty kombinovaného studia:
Obsah kurzu bude stejný jako pro prezenční studenty. Prezenční setkání proběhnou pouze dvě a účast na nich je povinná.
Ke kurzu je zřízen moodle kurz, ve kterém budou studenti odevzdávat úkoly a aktivně pracovat v průběhu semestru.
Praxe probíhá na školách, kde studenti vyučují, případně na školách po domluvě s vyučující.