Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologie učitelství

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0218005

Sylabus

Cílem kurzu je pomoc studentům s komplexním pochopením učitelské profese.

1. Učitelská profese, profesionalizace a profesní socializace.

2. Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). Učitelská profesní identita.

3. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací (role rodiče a role učitele). Vztahy mezi rodinou a školou (odlišnost pozic a vidění problémů) - rodičovská očekávání - význam školní docházky a vzdělávání pro rodinu - komunikace mezi rodinou a školou.

4. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a jeho prevence. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).

5. Autodiagnostika učitele. Individuální pojetí učitelství. Zjišťování vlastních specifik pedagogického působení, zvláštnosti vlastního pojetí žáka (respektive úspěšného žáka) a preferenčních tendencí.

6. Gender ve škole - Zastoupení žen a mužů mezi vyučujícími a ve vedení škol. Genderové zatížení ped. komunikace (vyuč. metody, formy, motivování, klasifikace, atd.) Další stránky gender. zatížení školy ovlivňující práci vyučujících - učební osnovy, učebnice, atd.

Anotace

Kurz má za cíl seznámit studující s psychologickou perspektivou na učitelské povolání tak, aby lépe porozuměli jeho specifikům.