* Úkoly k samostudiu:
Jaké omezení vyplývá z kombinovaného postižení pro každodenní život jedince?
Charakterizujte systém péče o osoby s kombinovaným postižením v ČR.
Celistvost člověka a kombinované postižení, vícečetná vada, přídatná porucha, symptomatická vada. Terminologické vymezení, modely vnímání osob s kombinovaným postižením. Institucionální a pedagogický doprovod, sociální podpora. Změny v kognitivním a emocionálním vývoji kombinovaně postižených jedinců. Speciálně pedagogická diagnostika osob s kombinovaným postiženým a následné vytváření individuálních studijních plánů. Psychomotorický vývoj jedince se zřetelem na odchylky u dítěte s kombinovaným postižením. Senzomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením a možnost speciálně pedagogické podpory. Možnosti komunikace kombinovaně postiženého jedince. Vliv vícečetného postižení na kvalitu života jedince a rodiny. Úloha speciálního pedagoga, rodiny a ostatních odborníků při týmové práci. Součástí výuky je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy. Požadavky: test z latinské terminogie pro schopnost komunikace speciálního pedagoga v multidisciplinárním týmu + seminární úkol.
Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.