* Požadavky k získání zápočtu: aktivní účast na seminářích, zisk alespoň 35 bodů celkem ze 2 písemných testů (max. 70 bodů), vypracování a včasné odevzdání dvou povinných domácích úkolů (max. bodový zisk 15 bodů), zisk alespoň 50 bodů
* Zdroje bodů: písemné práce - 75 b domácí úkoly - 10 b extra úkoly - neomezeně
Forma a obsah extra úkolů budou vymezeny na prvním semináři.
V případě, že student získá méně než 40 bodů celkem z písemných prací a bude mít splněny ostatní povinnosti k získání zápočtu, bude mu umožněno každou jednu písemnou práci jednou opravit. V tom případě se však ruší již získané body z předchozího pokusu. Náhradní termíny písemných prací se zásadně neudělují.
Termíny písemných prací jsou: 1. písemná práce 14.4.2004, 2. písemná práce 19.5.2005.
Zkouška: Každý student bude v průběhu semestru získávat body. Jestliže dosáhne minima potřebného k udělení zápočtu, má právo jít ke zkoušce. V případě, že dosáhne
- 65 - 74 bodů, bude mu nabídnuta klasifikace dobře
- 75 - 85 bodů, velmi dobře
- 86 a více bodů, výborně
Tuto klasifikaci student může přijmout a nemusí jít k ústní zkoušce, nebo nemusí přijmout a musí jít k ústní zkoušce. U zkoušky si však již nelze známku, pokud již byla nabídnuta, zhoršit.
* Obsah kurzu:
Studenti jsou vedeni k co nejsamostatnějšímu postupu, k samostatnému objevování myšlenek a nikoliv k jejich přejímání. Cílem kurzu je , aby posluchač rozuměl geometrickým pojmům a relacím, aby uměl formulovat objevené myšlenky, prověřovat je a argumentovat, aby si osvojil metody objevování geometrických vztahů, aby poznal některé možnosti vizualizace aritmetických pojmů.
V prostředí čtverečkovaného papíru budou poznávány geometrické rovinné útvary, budou popisovány pomocí jejich průvodních jevů, budou zkoumány i jejich metrické vlastnosti jako délky úseček, obsahy rovinných útvarů, velikosti úhlů. Vyjadřování vzájemné polohy bodů pomocí #cestování" na čtverečkovaném papíru položí základy vektorové algebry a umožní též formulovat úlohy kombinatorického charakteru. Bude podrobně probrána metoda postupného uvolňování konstanty jako jedna z nejpoužitelnějších metod při objevování nejen geometrických vztahů. Využije se i k odhalení Pickovy formule i Pythagorovy věty.
Celý semestr bude provázet v různých modifikacích i didaktická matematická hra SOVA, která povede i k poznávání 3-D útvarů.
Kurz geometrie je zaměřen na rozvoj kognitivních schopností, nikoliv na rozsah vědomostí. Tomuto cíli je plně podřízen obsah kurzu.
Na základě experimentální činnosti jsou studenti vedeni k samostatnému objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů a rozvíjení geometrických představ. Některé mnohoúhelníky jsou poznávány a hlouběji studovány v prostředí čtverečkovaného papíru.
Dále jsou studovány relační pojmy rovnoběžnost, kolmost, různoběžnost, shodnost (úseček, úhlů, útvarů), některá shodná zobrazení a míra geometrických útvarů. Nové poznatky jsou studovány i v jiných geometrických prostředích.