Seminář vedou: PhDr.Filip Roubíček, Ph.D.; Marie TICHÁ, CSc.
* Stručná charakteristika kurzu
Kurz je zaměřen na přípravu studentů na jejich vstup do učitelské praxe. Cílem kurzu je propojit poznatky dosažené v průběhu dosavadního studia matematiky a ukázat jejich souvislost s obsahem matematického vzdělávání v 1.-5. ročníku ZŠ.
Těžiště práce bude v rozvíjení schopnosti řešit zadané úlohy několika různými metodami (i omezenými prostředky). Zaměříme se na oblasti procesu řešení (modelování, reprezentace, volba strategie, sestavení a realizace plánu řešení, interpretace nalezeného výsledku - Polya). Dalším okruhem práce bude tvoření úloh, které lze řešit určenou metodou.
* Požadavky k zápočtu: 80% aktivní účast na cvičení, vypracování a prezentace seminární práce,
řešení zadaných úloh, závěrečný test.
Cíl. Využít řešení úloh jako nástroje k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta. Obsah.
1. Metoda modelování (interpretace úlohy: příběh, objekty, vztahy, model).
2. Metoda dramatizace (od dramatizace k simulaci a k tabulce, tvorba proceptu).
3. Metoda rozkladu: a) řetězení, b) klasifikace.
4. Série specifických metod (simplifikace, od konce, geometrické místo bodů, analogie atd.).
5. Odhalování pravidelností v různých prostředích metodou: posloupnosti, tabulky, grafu (procesuální uchopení pravidelností pomocí rekurze i konceptuální pomocí vztahu).
6. Metoda uvolňování konstant (jako nástroj procesu zobecňování v prostředí geometrickém, aritmetickém, algebraickém i kombinatorickém). Nutným předpokladem pro získání klasifikovaného zápočtu je vyřešení libovolných 30-ti úloh, které student najde na domovských webovských stránkách katedry pod jménem prof. Hejného. Dále student vytvoří kaskádu 10-ti úloh ve vybraném matematickém prostředí a zdůvodní, proč jedna gradující náročnost jednotlivých úloh. Známka v klasifikovaném zápočtu je určena mírou úspěšnosti studenta v testu, který se bude psát na konci semestru.