Charles Explorer logo
🇬🇧

Problem solving methods

Class at Faculty of Education |
OK0310261

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář vedou: PhDr.Filip Roubíček, Ph.D.; Marie TICHÁ, CSc.

* Stručná charakteristika kurzu

Kurz je zaměřen na přípravu studentů na jejich vstup do učitelské praxe. Cílem kurzu je propojit poznatky dosažené v průběhu dosavadního studia matematiky a ukázat jejich souvislost s obsahem matematického vzdělávání v 1.-5. ročníku ZŠ.

Těžiště práce bude v rozvíjení schopnosti řešit zadané úlohy několika různými metodami (i omezenými prostředky). Zaměříme se na oblasti procesu řešení (modelování, reprezentace, volba strategie, sestavení a realizace plánu řešení, interpretace nalezeného výsledku - Polya). Dalším okruhem práce bude tvoření úloh, které lze řešit určenou metodou.

* Požadavky k zápočtu: 80% aktivní účast na cvičení, vypracování a prezentace seminární práce,

řešení zadaných úloh, závěrečný test.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cíl. Využít řešení úloh jako nástroje k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta. Obsah.

1. Metoda modelování (interpretace úlohy: příběh, objekty, vztahy, model).

2. Metoda dramatizace (od dramatizace k simulaci a k tabulce, tvorba proceptu).

3. Metoda rozkladu: a) řetězení, b) klasifikace.

4. Série specifických metod (simplifikace, od konce, geometrické místo bodů, analogie atd.).

5. Odhalování pravidelností v různých prostředích metodou: posloupnosti, tabulky, grafu (procesuální uchopení pravidelností pomocí rekurze i konceptuální pomocí vztahu).

6. Metoda uvolňování konstant (jako nástroj procesu zobecňování v prostředí geometrickém, aritmetickém, algebraickém i kombinatorickém). Nutným předpokladem pro získání klasifikovaného zápočtu je vyřešení libovolných 30-ti úloh, které student najde na domovských webovských stránkách katedry pod jménem prof. Hejného. Dále student vytvoří kaskádu 10-ti úloh ve vybraném matematickém prostředí a zdůvodní, proč jedna gradující náročnost jednotlivých úloh. Známka v klasifikovaném zápočtu je určena mírou úspěšnosti studenta v testu, který se bude psát na konci semestru.