Cíl: Umožnit studentům samostatnou činností strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky, nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia.
Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Netradiční aritmetická prostředí: krokování, schody, hadí sítě, utečenci, sousedé - prostředí pro budování procesuálního a konceptuálního vnímání čísla. Geometrické hry - od před-pojmů k definicím. Čtverečkovaný papír jako prostředí pro budování před-pojmů Kombinatorika a pravděpodobnost v prostředí sémantickém, geometrickém i aritmetickém. Tvorba algoritmů v různých prostředích. Graf (jako jazyk i jako nástroj strukturace) a odhalování vztahů.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích, příprava alespoň jednoho kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ.
Souborná zkouška: K souborné zkoušce budou vyžadovány následující materiály: podrobné rozpracování jednoho netradičního matematického prostředí, záznam či protokol experimentu z matematického kroužku, analýza tohoto materiálu, sebereflexe vlastní práce s dětmi na kroužku.