Cíl: Umožnit studentům samostatnou činností strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky, nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich dal ší práci na sobě i po ukončení studia.
Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků. Budování pojmu zlomek; budování pojmu záporné číslo; budování představ o desítkové soustavě; různá aritmetické prostředí ("autobus"; "Krakonoš", "hadi", "trojúhelníky",?); pravidelnosti
- nástroj na objevování kritérií dělitelnosti; geometrie tvarů - prostředí k experimentování; krychlová tělesa a jazyky geometrie; sítě těles.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích, příprava alespoň jednoho kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ.
Souborná zkouška: K souborné zkoušce budou vyžadovány následující materiály: podrobné rozpracování jednoho netradičního matematického prostředí, záznam či protokol experimentu z matematického kroužku, analýza tohoto materiálu, sebereflexe vlastní práce s dětmi na kroužku.