Přednášky:
Celek a jeho části, vnímání a jeho vývoj a vliv na možnosti rozvoje předmatematických představ.
Kompozice, dekompozice, kompletace, korekce a další procedury.
Vztahy celek-celek, celek a jeho část, části jednoho celku, části dvou různých celků, celky stabilní, proměnlivé, porovnávání přirozené, základní, redukované, rozdílem, poměřování, podílem, měření.
Shodná zobrazení ve hrách, kriteria obtížnosti.
Svět dítěte, svět prostoru, orientace v prostoru, v rovině.
Jazyk a jeho role pro chápání vztahů (předložky, příslovce, slovesa).
Pojmotvorný proces - počátky pojmotvorného procesu jako základ ke školské geometrii.
Různé druhy transformací (velikostní, tvarové, 3D-2D a podobně).
Prvky topologie, jednotažky.
Tvarové, polohové, objemové závislosti, pravidelnosti.
Vývoj stavby u dětí, význam stavebnic.
Nestandardní materiály jako diagnostické či terapeutické nástroje.
Problematika diagnostiky P-L orientace, Piagetovy pokusy.
Alternativní pedagogické směry a Předmatematická výchova.
Předmatematická výchova se opírá o osobnostní pojetí rozvoje dítěte mateřské školy. Kurz je zaměřen na vybudování nástrojů, kterých může učitel používat k rozvoji dítěte s respektováním jeho možností a s výhledem na požadavky současného pojetí matematiky v 1. ročníku základní školy.
Absolvent musí být schopen analyzovat aktivity dítěte z pohledu schopností, které se ve hře rozvíjejí a které se uplatňují ve vyučování matematice na 1. stupni, pozorovat a rozebrat chování dítěte, vést samostatný experiment s dílčími diagnostickými aktivitami na základě stanovených cílů tvořivým způsobem stanovit možné strategie pro další rozvoj dítěte.