Evolutionary theory of J. Piaget, Piaget's experiments with preschool children.
Theory of intelligence (g intelligence, various theories of intelligence, distributed intelligence).
Behaviorism and programmed learning method.
Structuralism.
Constructivism.
Connectivism.
Children's relationship to nature - naturalistic intelligence, biophilia, biofóbie. Environmental sensitivity.
Alienation nature and \"green\" therapy.
Nature as a (third) teacher, informal education.
II. methodological knowledge
Linking art, math, music, language, movement, space, personnel activities to explore the nature and EV.
Senses - what sense we have to protect them, how to know nature through the senses.
Good questions.
Education based on the relationship to place, garden kindergarten.
Narrative method.
A research approach (inquiry-based learning).
Excursions, science and nature trail walk with preschool children.
Observation and experiment (and spontaneous) in kindergarten.
Loading collections in kindergarten.
AAE (class breeding and guest programs).
The teacher evaluates the expression as follows:
Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2
I. Teoretické znalosti
Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
Behaviorismus a metoda programovaného učení.
Strukturalismus.
Konstruktivismus.
Konektivismus.
Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.
II. Metodologické znalosti
Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
Dobré otázky.
Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
Narativní metoda.
Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
Zakládání sbírek v MŠ.
AAE (třídní chovy a návštěvní programy).
Pedagogické teorie, vývojové teorie, teorie inteligence a jejich vliv na oborovou didaktiku (se zohledněním specifik daných věkem). Dítě a příroda.
Různé přístupy, např. deduktivní a induktivní, či systémový a projektový přístup. Seznámení se s literaturou, kritéria, podle kterých vybrat vhodné učební pomůcky.
Didaktické zásady. Metody, např. pozorování, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, AAE, vycházka...
Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Modelové organismy.
Modely ve výuce. Zakládání a udržování přírodovědných sbírek.
Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia.