Charles Explorer logo
🇨🇿

Komparace kulturních systémů

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0512202

Sylabus

 Tematické okruhy předmětu (z nichž budou vybrána témata dle charakrteru oboru přihlášených studentů)

Člověk a jeho poznávání

Dějinné počátky antropologie, vymezení antropologie, předmět studia antropologie, elementy antropologie, aplikovaná antropologie; 

Vztah antropologie k přírodním a společenským vědám

Metody výzkumu v antropologii

Etnocentrismus a kulturní relativismus (F. Boas, R. Benedictová)

Kulturní a sociální antropologie a problematika lidské společnosti

Pohledy z hlediska biologického a kulturního determinismu (M. Meadová)

Kulturní a sociální antropologie, její školy a jejich představitelé

Strukturální antropologie (C. Lévi-Strauss)  Jazyk, verbální a neverbální komunikace

Člověk, společnost a kultura, setkávání a střety kultur

Kultura, sociální systém, akulturace, enkulturace, etnikum, xenofobie, separace, segregace, multikulturní a interkulturní model (kulturně-standardní přístup a transkulturní přístup), subkultura;

Kulturní kontakty, kulturní změna (endogenní – exogenní změna; evolucionismus – difuzionismus), kulturní šok jako důsledek střetu kultur, vznik a zánik kultur 

Vybrané kulturní systémy a jevy

Komparace literárních a preliterárních kultur;

Protiklad myšlení Východu a Západu;

Komparace monoteistických náboženských fenoménů a jevů ve společnostech s organizovaným náboženským životem: křesťanství, judaismus a islámu 

Uvědomění si vlivu židovského, křesťanského a muslimského myšlení na evropskou kulturu.

Anotace

Kurz preferující kulturně srovnávací hledisko seznamuje studenty s možnostmi odpovědného a soustředěného vědeckého a filosofického tázání po člověku. Stručně představuje obzor obecné antropologie, blíže pak uvádí do perspektivy kulturní a sociální antropologie a filosofické antropologie, přičemž je upřednostňován transdisciplinární přístup.

Na základě seznámení se základními antropologickými teoriemi a prostřednictvím setkání s vybranými problémy vynořujícími se při srovnávání kulturních systémů získává student/ka schopnost nahlížet jednotlivé kulturní fenomény z odlišných perspektiv, zamýšlet se nad nimi s ohledem na vlastní kulturní determinaci a dále je zařazovat do širších kulturních a sociálních kontextů. Zohledněna též didaktická dimenze tematiky.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.