Tematické okruhy předmětu (z nichž budou vybrána témata dle charakrteru oboru přihlášených studentů)
Člověk a jeho poznávání
Dějinné počátky antropologie, vymezení antropologie, předmět studia antropologie, elementy antropologie, aplikovaná antropologie;
Vztah antropologie k přírodním a společenským vědám
Metody výzkumu v antropologii
Etnocentrismus a kulturní relativismus (F. Boas, R. Benedictová)
Kulturní a sociální antropologie a problematika lidské společnosti
Pohledy z hlediska biologického a kulturního determinismu (M. Meadová)
Kulturní a sociální antropologie, její školy a jejich představitelé
Strukturální antropologie (C. Lévi-Strauss) Jazyk, verbální a neverbální komunikace
Člověk, společnost a kultura, setkávání a střety kultur
Kultura, sociální systém, akulturace, enkulturace, etnikum, xenofobie, separace, segregace, multikulturní a interkulturní model (kulturně-standardní přístup a transkulturní přístup), subkultura;
Kulturní kontakty, kulturní změna (endogenní – exogenní změna; evolucionismus – difuzionismus), kulturní šok jako důsledek střetu kultur, vznik a zánik kultur
Vybrané kulturní systémy a jevy
Komparace literárních a preliterárních kultur;
Protiklad myšlení Východu a Západu;
Komparace monoteistických náboženských fenoménů a jevů ve společnostech s organizovaným náboženským životem: křesťanství, judaismus a islámu
Uvědomění si vlivu židovského, křesťanského a muslimského myšlení na evropskou kulturu.
Kurz preferující kulturně srovnávací hledisko seznamuje studenty s možnostmi odpovědného a soustředěného vědeckého a filosofického tázání po člověku. Stručně představuje obzor obecné antropologie, blíže pak uvádí do perspektivy kulturní a sociální antropologie a filosofické antropologie, přičemž je upřednostňován transdisciplinární přístup.
Na základě seznámení se základními antropologickými teoriemi a prostřednictvím setkání s vybranými problémy vynořujícími se při srovnávání kulturních systémů získává student/ka schopnost nahlížet jednotlivé kulturní fenomény z odlišných perspektiv, zamýšlet se nad nimi s ohledem na vlastní kulturní determinaci a dále je zařazovat do širších kulturních a sociálních kontextů. Zohledněna též didaktická dimenze tematiky.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.