Charles Explorer logo
🇨🇿

Vývojové problémy předškolního věku

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0513116

Sylabus

1. Normalita, variabilita a patologie vývoje.

2. Vývojové problém v předškolním věku, ve vztahu k - vývojovým charakteristikám předškoláka: nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky, vizuomotorické koordinace, laterality, včetně problematiky vývojové dyspraxie; opožděný vývoj řečo-vých funkcí (dyslálie, dysfázie, dysgramatismus); opožděný či nevyrovnaný vývoj poznávacích funkcí (rozumových schopností, pozornosti, paměti), ale také vývoj akcelerovaný (nadané děti, hyperlexie). Zvláštní pozornost bude věnována otázce školní zralosti a tzv. riziku specifických poruch učení. - rodině dítěte: nepodnětné rodinné prostředí (ohrožení senzorickou, kognitivní, emocionální a sociální deprivací), ne-vhodné výchovné styly v rodině a jejich důsledky, problémy v chování (braní hraček, afektivní výbuchy hněvu, zlosti, verbální agresivita), problémy v sourozeneckých vztazích, rivalita mezi sourozenci, žárlivost, odlišné názory rodičů na výchovu, případně i neshody s prarodiči. - mateřské škole: problémy v adaptaci a zapojení do vrstevnické skupiny, komunikace mezi dítětem a spolužáky, komuni-kace mezi dítětem a učitelkou, nezájem o úkolové aktivity.

3. Na koho se obrátit? Praxe zařízení, které se na psychologické péči o předškolní děti podílejí (podpůrný poradenský systém: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, klinická zařízení)

4. Principy poradenské péče v předškolním věku, pedagogická terapie, stimulační programy, možnosti psychoterapie.

Anotace

Cílem kurzu je prohloubit u posluchačů znalosti o normě, variabilitě a patologii vývoje, v kontextu lehčích problémů ve vývoji dětí předškolního věku. Pozornost bude věnována problémům ve vztahu k vývojovým charakteristikám předškoláka, rodině dítěte, mateřské škole.

Součástí kurzu bude i orientace v podprůrném poradenském systému, který pomáhá rodičům i učitelům řešit lehčí vývojové potíže předškolních dětí, orientace v dalších poradenských (SPC) a klinických pracovištích (logopedie), s důrazem na po-znání základních forem a metod prevence, diagnostiky, intervence a terapie v předškolním věku, včetně pedagogické tera-pie.