1. Normalita, variabilita a patologie vývoje.
2. Vývojové problém v předškolním věku, ve vztahu k - vývojovým charakteristikám předškoláka: nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky, vizuomotorické koordinace, laterality, včetně problematiky vývojové dyspraxie; opožděný vývoj řečo-vých funkcí (dyslálie, dysfázie, dysgramatismus); opožděný či nevyrovnaný vývoj poznávacích funkcí (rozumových schopností, pozornosti, paměti), ale také vývoj akcelerovaný (nadané děti, hyperlexie). Zvláštní pozornost bude věnována otázce školní zralosti a tzv. riziku specifických poruch učení. - rodině dítěte: nepodnětné rodinné prostředí (ohrožení senzorickou, kognitivní, emocionální a sociální deprivací), ne-vhodné výchovné styly v rodině a jejich důsledky, problémy v chování (braní hraček, afektivní výbuchy hněvu, zlosti, verbální agresivita), problémy v sourozeneckých vztazích, rivalita mezi sourozenci, žárlivost, odlišné názory rodičů na výchovu, případně i neshody s prarodiči. - mateřské škole: problémy v adaptaci a zapojení do vrstevnické skupiny, komunikace mezi dítětem a spolužáky, komuni-kace mezi dítětem a učitelkou, nezájem o úkolové aktivity.
3. Na koho se obrátit? Praxe zařízení, které se na psychologické péči o předškolní děti podílejí (podpůrný poradenský systém: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, klinická zařízení)
4. Principy poradenské péče v předškolním věku, pedagogická terapie, stimulační programy, možnosti psychoterapie.
This course focuses on risks of development in preschool children. We will discuss possibilities of prevention, diagnostics, intervention and therapy in the preschool period of development.