Charles Explorer logo
🇬🇧

Educational and Psychological Counselling II

Class at Faculty of Education |
OK0513209

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Pedagogicko – psychologické poradenství (struktura, cíle, profese, zpráva,ivp, historie, etika, role,  proces)

Seminární úkol Poradenství II.

¢Najděte žáka s obtížemi ve výuce

¢Naplánujte plán pedagogické podpory na úrovni PO1 – to, co je v kompetenci učitele

¢Využijte zaslanou metodiku PO

¢Použijte formulář PLPP

¢Anonymizujte

¢Pojmenujte SEM_POR2_Novakova.doc

¢Pošlete na Veronika.pavlas.martanova@gmail.com

¢Zápočty/ známky budou po posledním setkání  

Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci

Poradenství je aplikovaná teoretická i praktická disciplína

Zaměřený řízený proces, ve kterém poradce provází duševně zdravé jedince při řešení aktuálního problému, hledání a dosahování osobních cílů či efektivnějšího využívání vlastních možností

Poradenství jako specifický typ psychologické pomoci vyžaduje od poradenských pracovníků kvalifikaci v magisterském studiu i stálý profesionální růst

Odborná kvalifikace vyžaduje znalost psychologie, zejména teorií osobnosti a znalost poradenských metod, někdy i znalost speciální pedagogiky  

Cíle poradenství 1.Usnadnit změny chování – které umožní klientovi produktivnější a uspokojivější život 2.Zvýšit adaptivní dovednosti – vyrovnávání se s novými situacemi a novými požadavky v etapách životní cesty 3.Zvýšit kvalitu rozhodování – vedení klienta k samo-statnému rozhodování a přijetí osobní odpovědnosti 4.Zlepšit vztahy – obtíže z defenzivního chování, či nedostatečně rozvinutých sociálních dovedností 5.Pomoci rozvinout klientův osobní potenciál – klient získává příležitost učit se novým způsobům využívání vlastních schopností a zájmů  

Poradenské služby ve školství - struktura

Školy – školní poradenské pracoviště

—učitel  - výchovný poradce 

—učitel - školní metodik prevence

—specialista na reedukaci SPU , školní nebo poradenský psycholog z PPP

—učitel - metodik pro práci s nadanými žáky

Regionální úroveň

—PPP  -    Pedagogicko psychologické poradny

—SPC  -   Speciální pedagogická centra pro zdravotně               znevýhodněné  děti a mládež/

—SVP  -    Střediska výchovné péče/

Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)

Vývoj poradenství v Evropě a USA

Počátek 20. století

-s rozvojem průmyslu potřeba poradenství pro volbu povolání

-Psychotechnický ústav Masarykovy akademie práce

-odborné poradenství pro děti a mládež ve vazbě na školy

-Alfred Adler – psychologické kliniky při školách ve 20. letech ve Vídni   60. léta

—pedagogicko-psychologické poradny

—výchovný poradce na školách   70. léta

-diagnostické ústavy

-linky důvěry   80. / 90. léta

-Střediska výchovné péče

--Speciálně pedagogická centra

-Etický kodex

-ŠMP, OMP

-

Hlavní cíle školního poradenského pracoviště ( 1/2 )

¢Zkvalitnit sociální klima školy,

¢připravit podmínky a rozšířit možnosti inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných a talentovaných,

¢vybudovat příznivé sociální klima pro inkluzi kulturních odlišností na škole,

¢posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,

¢sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci,

¢prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči

¢zlepšit koordinaci poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejm. PPP, SPC, SVP a IPS úřadů práce

¢Inkluze = vytvoření rovných podmínek ve šk. Prostředí (v realitě už mnohde funguje)  

Legislativní rámec

—Školský zákon 561/2005

—Novelizace č.82/2015 § 16 (žáci se SVP = potřebuje podpůrné opatření)

—Vyhláška 72/ 2005 - 116/2011 – 197/2016  (o poskytování poradenských služeb)

—Vyhláška 73/ 2005 - 147/2011 – 27/2016 (žáci se speciálními vzdělávacími potřebami)   197/2016  (o poskytování poradenských služeb)

¢PPP

¢SPC

¢Škola (školní poradenské pracoviště)

¢27/2016 (žáci se speciálními vzdělávacími potřebami)

¢PO nejen pro žáky „s diagnózami“

¢Problémy ve vzdělávání a v chování a jednání

¢Od jednoduchých intervencí bez finančních nároků po složitější

¢Ihned, když nefunguje, jít „výše“

¢Novinky 2016 - Inkluze

¢Hlavní vzdělávací proud jako první volba

¢Nemožnost obrácené integrace

¢Podpůrná opatření 1 – 5

¢Zvýšení kompetence učitelů – PLPP

¢Ivp (kontrola 1 x ročně)

¢Asistence

¢Doučování

¢Informovaný souhlas a revizní pracoviště

¢Poradenské služby jako servisní organizace pro školy

¢Administrativa (platnost, souhlasy)

¢Podpůrná opatření  

Novela školského zákona s platností od 1. září 2016 zavádí nový pojem PO určená dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), která definuje jako „nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám žáků“

Žák se SVP má podle novely školského zákona právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření, která by mu měla pomoci naplnit jeho vzdělávací potenciál. Učiteli by podpůrná opatření měla přinést více možností v individualizaci výuky  podle potřeb žáků.

Jaká jsou PO v zákoně?

¢Úprav. organizace,obsahu,hodnocení, forem,metod

¢předměty speciálně pedagogické péče.

¢prodloužení délky SŠ nebo VOŠ až o dva roky

¢ přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání

¢ kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a komunikačních systémů

¢Úpravu očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených RVP

¢Vzdělávání podle IVP

¢Využití asistenta pedagoga.

¢Využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka , přepisovatele

¢Nové pojetí  

Zákon se správně vyhýbá označování žáků tzv. zdravotními diagnózami:

Žáci, kteří mají zdravotní postižení: mentální, tělesné, zrakové, sluchové, narušení komunikační schopnosti, poruchu autistického sp. nebo kombinaci

Žáci dlouhodobě nemocní, žáci s psychickým onemocněním, žáci s poruchami učení, PCh.

Žáci z velmi nepodnětného sociálního prostředí, žijící v tzv. vyloučených lokalitách, žáci v rodinách, které se dětem nevěnují

Cizinci a azylanti  

PO a termíny

¢PO 1 škola

¢PO 2-3-4 PPP

¢PO 2-5 SPC

¢Do 3 M termín vyšetření

¢Do 1M zprávu, do 4M realizace PO  

PO 1- Škola:

¢• Identifikuje speciální vzdělávací potřeby žáka.

¢• Navrhuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory.

¢• Realizuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory.

¢• Vyhodnocuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory.

¢3M či až trvale

¢Bez nároku na finance

¢Kompetence učitele

¢PO 1 příklady

¢Organizace práce, metody, vytvoření PLPP (ukázat)

¢Individualizovaná pomoc učitele

¢Spolupráce s rodiči

¢Příklady: přesazení žáka na jiné místo, diferenciace výuky ve skupinách, poskytnutí delšího času na vypracování úkolu, volba typu písemné nebo ústní zkoušky  

Stanovení: 1.pedagogickou diagnostiku žáka samotného nebo žáka v interakci s třídním kolektivem (učitelem),  2. analýzu domácí přípravy žáka,  3. identifikaci zjevných rizikových faktorů na straně žáka i rodiny, 4. analýzu vlastního pedagogického přístupu.

Příklady individualizace výuky:

¢Krokování a individualizace dílčích vzdělávacích cílů.

¢Diferenciace důležitosti učiva (určení priorit, dílčích kroků).<

Annotation

Target of the module is to inform about counseling system in Czech Republic, its history and new trends. Students should understand the work of professionals in the system (special education teacher, psychologist, school counselor).

The course extend the knowledge students should have from the previous modules.