Rozvoj osobnosti dětí a dospívajících v závislosti na různých typech sociálního prostředí.
Rodina jako sociální prostředí. Intencionální prostředí ve výchovných institucích.
Vliv médií na chování dětí a mládeže, vliv komunity.
Děti a mládež jako ohrožená sociální skupina. Sociální deviace.
Asociální jednání. Společensky nežádoucí chování u dětí a mládeže.
Agresivita a šikana, výtržnictví, vandalství, působení extrémistických hnutí, kriminalita, drogová závislost, syndrom CAN, komerční sexuální zneužívání, domácí násilí aj.
Strategie prevence, včasné intervence a terapie sociálně nežádoucích jevů v mezirezortním přístupu. Metody sociálně výchovné práce ve vztahu k různým skupinám, vč. minorit.
Sociální opora jako významná součást pomoci v krizových situacích.
Projektování v oblasti sociálně výchovného působení, komunitní projekty
Předmět prohlubuje orientaci studentů v oblasti sociální pedagogiky. Obecně vymezené problémy aplikuje do roviny konkrétních výchovných situací a ve vztahu k specifickým skupinám osob.
Rozvíjí širokou paletu metod sociálně výchovného působení a ukazuje možnosti jejich využití v rámci sociální sítě.