Charles Explorer logo
🇨🇿

Pragmatika pro učitele 1.stupně ZŠ I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0603106

Sylabus

Cíl kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Obsah kurzu: Pragmatická analýza textu psaného, mluveného. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy.

Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování. Implikatury a presupozice.

Komunikační strategie.

Anotace

Definice pragmatiky. Pragmatická analýza textu psaného, mluveného.

Zdvořilostní princip verbální komunikace. Geoffrey Leech.

Pojem tváře, Penelope Brown, Stephen Levinson. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy.

Zdvořilost ve školní komunikaci zaměřená na 1.stupeň ZŠ. Vzájemná zdvořilost v rodině malého školáka, její verbální i neverbální projevy.

Projevy zdvořilosti v českých pohádkách i v pohádkách jiných etnik. Odlišná řečová etiketa etnika.

Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování. Paul Grice.

Implikatury a presupozice. Ukázky z textů prostě sdělovacího stylu.

Nadsázka, mnohomluvnost, nepřesnost a lež v řeči malého školáka.