Charles Explorer logo
🇨🇿

Rétorika II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0603118

Sylabus

Požadavky k zápočtu: Praktické výstupy dle požadavků vedoucí semináře. Obsah: Rozvíjení komunikativních dovedností. Mluvní a řečnická cvičení.

Technika řeči. Komunikace ve škole s přihlédnutím k specifickým potřebám dětí mladšího školního věku. Cíl: Cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z fonetiky a techniky řeči za dodržování české výslovnostní normy.

Anotace

Předmět se zaměřuje na další rozvoj komunikativních dovedností. Zahrnuje proto poznatky z historie rétoriky, řečové figury a poučení o spisovné výslovnosti.

Konkrétní obsah: Seminář navazuje na seminář Rétorika I, procvičuje a prohlubuje informace a dovednosti zde získané: V oblasti techniky řeči se soustředí na hlasová cvičení respirační, fonační a artikulační a na funkční využívání zvukových prostředků řeči k vyjádření komunikačního záměru mluvčího v mluveném projevů; související obsah: akcent na hlasovou hygienu jako prevence poruch hlasu; neverbální komunikace a podíl verbální a neverbální složky projevu na jeho dopad na posluchače a kounikační efekt; česká výslovnostní norma; rozvoj komunikačních dovedností jedince. V oblasti tvorby mluveného komunikátu: příprava a kompozice projevu včetně výběru vhodných jazykových prostředků vzhledem ke komunikačnímu záměru mluvčího, účastníky komunikace a komunikační situaci jako celku; komunikační zlozvyky; vedení dialogu se žáky; příprava aktivit pro rozvíjení komunikačních dovedností dětí mladšího školního věku. Bezpodmínečně se předpokládá řečový projev na úrovni rodilého mluvčího, v souladu s českými ortofonickými a ortoepickými pravidly.