Charles Explorer logo
🇨🇿

Práce ve skupinách v hodinách matematiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0610502

Sylabus

1. Homogenní versus heterogenní skupiny (klady a úskalí), heterogennost vzhledem k (matematickým i jiným) schopnostem žáků, rozvíjející aktivity, co lze rozvíjet a za jakých podmínek.

2. Různé typy spolupráce uvnitř skupiny, aktivity čistě kooperativní, kooperativně kompetitivní a podmínky pro volbu úloh. Role žáků ve skupině v závislosti na typu úkolu, na složení skupiny.

3. Výběr úloh pro skupinovou práci v jednotlivých ročnících (věkových skupinách), práce s učebnicí, sbírkami, diskuse.

4. Práce skupin a projekty.

5. Práce skupin a diagnostické a terapeutické aktivity.

6. Aktivity jako úvod k novému tématu,skupimnová práce a diaktická struktura;

7. Pozitiva a úskalí skupinové práce. práce skupin a integrovaný žák.

8. Specifika skupinové práce v matematice, role analýzy, role prezentace výsledků, hodnocení práce.

Anotace

Kriteria pro výběr matematických úloh vhodných pro práci ve skupině; úlohy vhodné pro práci a současné učebnice matematiky; klady a úskalí tvorby matematických modelů ve skupině; tvořivost (v pojetí Sarrazyho)v práci skupiny; způsoby hodnocení práce ve skupině (co proč a jak hodnotíme, kriteria hodnocení a jejich prezentace žákům); práce s dlouhodobým cílem; práce ve skupúinách a představy rodičů o vyučování matematice; změny motivace v průběhu skupinové práce; komparace řešitelských strategií u jednotlivců a u práce skupin; pozitiva a úskalí mluvené komunikace ve fázi řešení (nikoli přípravy, analýzy); role otázky v práci skupin; slovní zásoba a užití matematické symboliky - specifická skupina zadání pro skupinovu práci nástroje k odstupňování náročnosti úkolu pro skupinu; srategie "kaskády a schodů" v zadávání úloh;úlohy pro skupinovou práci jako součást didaktické struktury; změny kooperace v průběhu řešení a vliv na výsledek práce; typy kooperace ve skupině v závislosti na charakteru úkolu/řešeného problému; typy kooperace v závislosti na složení skupiny (počet, dívky-chlapci, schopnosti členů, role členů skupiny vymezena/nevymezena); užitý/požadovaný komunikačníkód řešení.