Charles Explorer logo
🇨🇿

Dítě a matematika I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0610613

Sylabus

Kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm). Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky. Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů. Obsah: Má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků.

Předmětem zájmu je především dítě, žák a jeho rozvoj nejen v matematice s oporou o přesahy matematiky do dalších oblastí. Budeme sledovat i druhy motivace.

Aktzuálně je zařaena problematika výuka on-lin v návaznosti na mezinárodní výzkum (Kaslová).

Dle zájmu se můžeme věnovat slovní zásobě v mluvě i v písmu, vedle toho i rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací.

Anotace

Předmět je nedílnou součástí trojice předmětů - Dítě a matematiky, Cesty poznávání matematiky. Práce v seminářích je zaměřena na přímou práci se žáky v rámci matematického kroužku. Ta je doprovázena didaktickou analýzou jak žákovy práce, tak studentovy práce se žákem. Didaktiké teoretické poznatky a praxe se zde úzce propojují.

Nově od ZS 2020 bude obohacen o rozvoj strategií přivýuce on-line.