1. Kurikulum společenských věd v primární škole a jeho problémy
Věcné učení a společenské vědy v českém vzdělávání v průběhu 20. století. 2. Analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii i v současnosti v různých vzdělávacích systémech práce s učebnicemi 3. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí 4. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině 5. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku 6. Mapa, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map, konkrétní a abstraktní myšlení, demonstrační úlohy 7. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, druhy a typy půd, zemědělství a jeho předpoklady 8. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes 9. Industrializace a urbanizace, jejich ekonomické a sociální důsledky
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět.
V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech studenti seznamují s jednotlivými kroky didaktické analýzy, samostatně zpracovávají vybrané téma. Seznamují se s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle.