Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika výtvarné výchovy I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0621163

Sylabus

1.      Cíle, obsah a učivo Vv.

2.      Výtvarná typologie.

3.      Vizuální gramotnost.

4.      RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo.

5.      Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat?

6.      Galerijní a muzejní edukace

7.      Tvořivost

8.      Vizuální vnímání.

9.      Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10.   Psychologická východiska Vv.

11.   Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu.

Anotace

Předmět Didaktika Vv 1 je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu. Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku, sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie.

V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání.

Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu.

Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků. Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení.

Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.