Charles Explorer logo
🇬🇧

Economics of Education

Class at Faculty of Education |
OK0732K04

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Základní pojmy, právní prostředí a zdroje financování škol

Kompetence zřizovatele při financování škol (jiný lektor)

·        kompetence obcí, krajů, MŠMT

·        kompetence zřizovatelů soukromých škol, církevních škol,

·        jmenování statutárních orgánů.

Rozpočet školy a jejich součástí (jiný lektor)

·       základní právní prostředí,

·       návrh rozpočtu školy (právního subjektu),

·       specifické problémy nákladů,

·       stanovení závazných ukazatelů a rozpis provozního rozpočtu,

·       regulace čerpání rozpočtu,

·       kontrola čerpání rozpočtu,

·       rozpočtové změny,

·       rozbor hospodaření,

·       časové řady.

Fondy příspěvkové organizace

·       hospodářský výsledek

·       zásady stanovení hospodářského výsledku,

·       porušení rozpočtové kázně.

Účetnictví

·       zákon o účetnictví,

·       předávání funkcí,

·       specifické účetní případy.

Platy, mzdy

·       základní pojmy a pravidla odměňování,

·       specifické okruhy financování,

·       rozpočet platů a mezd.

Doplňková a jiná činnost (jiný lektor)

·       právní předpisy,

·       doplňková činnost a jiná činnost,

·       zásady odměňování v doplňkové, resp. jiné činnosti.

Kontrola:

·       základní právní předpisy, obecné principy kontroly,

·       pokuty ukládané za porušení povinností kontrolovaných osob,

·       oznamovací povinnost,

·       příklady kontrolních okruhů,

·       typické nedostatky zjištěné při kontrolách.  

Annotation

The student is familiar with the basic concepts and legal regulations governing the area of financing schools and school facilities and their application in school practice. He is acquainted with the system of multi-source financing.

They will also become acquainted with the basic competencies of the founder in establishing or abolishing the school, with the necessary activities in the preparation of the state budget, in checking its drawdown and in its settlement with the founder and the state budget. Students will learn to determine the economic result, the principle of material interest, types of funds contributory organizations, and the rules of their use.

The chapter of accounting aims to define the inputs and outputs of accounting, to approach its management. In the part of wages and salaries, supplementary and other activities and inspections they will get acquainted with basic concepts of remuneration, rules of wage budget breakdown and principles of their use, with rules under which a school established by MEYS, municipality or region can effectively use entrusted property and thus provide additional resources.

In the field of management control, the student will learn the basic principles of control and the main shortcomings that occur in the control of public funds management.