Cílem předmětu je připravit studenty na všestranné využití hry na klavír a na zobcovou sopránovou flétnu ve školní praxi. Tematické zaměření hry na klavír: Požadavky na úroveň klavírní hry budou diferencovány do kategorií B (mírně pokročilí) a do C (pokročilí).
Kategorie B: Studenti se naučí 8 přednesových skladeb vhodných pro předškolní děti. Dalším úkolem bude hrát a zpívat 20 písní v tónině C dur s využitím harmonické kadence T-S-D.
Kategorie C: Studenti nacvičí 6 přednesových skladeb vhodných pro předškolní děti. Při doprovodech písní pro děti budou uplatňovat praktickou harmonii v oblastech: - transpozic melodií určených 20 písní do tónin C,D,E,F,G,A,H dur, - hry harmonické kadence akordů (T,S,D,T) v uvedených tóninách, - doprovodů jednotlivých stupňů uvedených tónin pomocí jednoho nebo dvou základních akordů z harmonické kadence, - stylizace harmonické kadence v uvedených tóninách, - vytvoření a notovém záznamu dvou melodií ve třídobém taktu a dvou melodií ve třídobém taktu s využitím stylizací a transpozic do uvedených tónin.
Studenti budou mít pro kategorie B a C nahrávky uložené na YouTube. Notové záznamy skladeb jim poskytne jejich vyučující.
Za účelem samostudia vznikla Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a v ZŠ od Miloše Kodejšky. Požadavky na dovednostní výstupy jsou specifikovány v Individuálních záznamových listech, které studenti obdrží od svého vyučujícího.
Tematické zaměření hry na zobcovou sopránovou flétnu: V předmětu je důraz kladen na zvládnutí stěžejních technických návyků (postoj, držení nástroje, prstová technika, tvoření tónu, dech, artikulace). Studenti se seznámí s metodikou hry na nástroj a se specifikami výuky dětí předškolního věku formou senzoricko motorických her.
Kromě stupnic a jednoduchých etud tvoří základní repertoár lidové písně, jejich transpozice do různých tónin a krátké přednesové skladby, které bude možné využít v poslechových činnostech v mateřských školách. Nedílnou součástí výuky je i komorní hra, a to v kombinaci dvě až tři zobcové flétny nebo flétna s klavírem.
Studenti jsou vedeni i ke hře zpaměti. V rámci nepřímé výuky budou studentům zadány individuální úkoly v oblastech hry na klavír (hra lidových písní zpaměti a jejich transpozice do jiných tónin, osvojení si určitého počtu umělých skladeb) a zobcové sopránové flétny (učebnice P.van Hauweho, J. a E.
Kvapilových).
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.