Charles Explorer logo
🇨🇿

Literatura pro děti s didaktikou

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB01L120A

Sylabus

V souladu s integrativním modelem čtenářské pregramotnosti budou představeny možnosti interpretace knihy a práce s knihou k podpoře porozumění textu a motivaci pro budoucí čtenářství. Ukázky budou vycházet i z různých literárních druhů, žánrů a typů knih, konkrétně:

1) Beztextové knihy, wimmelbuchy - výzvy pro dospělého jako zprostředkovatele knihy

2) Obrázkové knihy, zejména pro dvouleté děti a práce s nimi

3) Próza s dětským hrdinou, próza se zvířecím hrdinou

4) Naučná literatura pro děti a práce s ní

5) Rozvoj prosociálních vztahů

6) Způsoby zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti, životu s handicapem

7) Práce s poezií v mateřské škole

8) Využití čtenářských kostek dle modelu EUR k hlubšímu porozumění textu

9) Čtenářský koutek v MŠ

10) Rozvoj emoční inteligence skrze práci s dětskou literaturou

Anotace

Seminář se zaměří na základní literárně-didaktické okruhy práce s literaturou pro předškolní děti, bude zaměřen na literární i didaktickou interpretaci vybraných textů pro předškolní děti dle modelu EUR. Bude sledováno rozvíjení didaktické znalosti obsahu u budoucích učitelů mateřských škol s důrazem na integrativní model čtenářské gramotnosti, jehož cílem je rozvoj širokého spektra dovedností, které umožňují hlubší prožitek z knihy, chápání souvislostí a porozumění textu, tedy o integraci výtvarných, pohybových, hudebních či dramatických činností při zapojení všech smyslů Semináře budou realizovany prostřednictvím konstruktivistických metod výuky s akcentem na skupinovou i individuální práci.