Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika matematické gramotnosti II s exkurzí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB01M1H5B

Sylabus

Zaměření: 1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jenoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1; 2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely; pojem celek a jeho části  rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční; 3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; 4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra

Okruhy   1)    Rozvoj prelogického myšlení (v dramatizaci, v kinestetických hrách, v hrách s pravidly, s užitím pracovního listu).2)    Rozvíjení časoprostorových představ.3)    Rozvoj rovinné /prostorové orientace a paměti (práce v mikro-, mezzo- i makro-prostoru).4)    Práce s možnostmi (prvky pravděpodobnosti, kombinatoriky, labyrinty, skládanky, modelování a podobně).  5)    Práce obrázkem; kódování a dekódování informací (statických, dynamických, kvantitativních).6)    Úroveň rozvoje kvantitativních představ.Dle přání studentů lze kurz zaměřit na specifika matematiky v jiných kulturách – zejména v oblasti modelování přirozeného čísla v roli počtu (Čína, Maroko, střední Afrika a podobně), aby byli schopni pracovat s integrovanými dětmi.

Anotace

Kurz navazuje na kurzy č. 18 a 25. Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse.