Obsahem předmětu je: vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy; uvedení do problematiky předškolního vzdělávání; seznámení s prostředím a životem v mateřské škole; získání pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky); srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe; sebereflexe studenta; hospitační činnosti; pohospitační reflexe (rozbory) první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi); drobné asistenční činnosti; cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol); rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy; plnění úkolů zadaných vedoucím praxe; plnění úkolů zadaných fakultní učitelkou.
Týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole pro studenty bez aktuální praxe v mateřské škole na pozici učitele.
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti a jejich reflexe. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí.
Časová zátěž (3 kredity):
- přímá výuka na semináři: 4 hodiny
- praxe pro studenty bez aktuálního úvazku v MŠ na pozici učitel/la nebo asistent pedagoga se realizuje ve fakultní MŠ (30 hodin rozsah, tj. 6 hodin každý den v týdnu 19.-23.10.2020; studenti bez praxe se pro tuto praxi spojují s prezenčními studenty); aktuální úprava pro studenty bez praxe: možnost nahradit praxi ve 2 celých dnech v FMŠ. Studenti pracující v MŠ na pozici učitel/la nebo asistent pedagoga praxi na FMŠ NEPLNÍ, východiskem pro zpracování jejich úkolů je jejich pedagogická činnost v MŠ.
- práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku v rámci: 30 hodin
- příprava na prezentaci vlastní praxe: 11 hodin