Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie předškolní výchovy I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB01N110A

Sylabus

Stěžejní otázky předškolní výchovy a vzdělávání v podmínách současné mateřské školy s přihlédnutím k vývoji u nás a ve světě.

1.       Rodina, struktura rodiny, vývoj rodiny

2.       Dítě v současném světě a práva dítěte

3.       Výchova dítěte v rodině, funkce rodiny a výchovné styly

4.       Předškolní výchova jako problém sociální a vzdělávací politiky

5.       Kategorizace institucí zajišťující předškolní vzdělávání – charakteristika práce zařízení ISCED 01, vč. MC a další instituce

6.       Cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu.

7.       Obsah předškolního vzdělávání. Východiska pro jeho realizaci a konkretizace cílových kompetencí. Základní myšlenky RVP PV ve vztahu k ŠVP, TVP a dalším rozvíjejícím programům. Komplexně zaměřené vzdělávání.

8.       Skupinové soužití dětí v mateřské škole a specifika práce učitele – věkově heterogenní a homogenní skupina.

9.     Školní zralost a školní připravenost.

Anotace

Cílem kurzu je získat základní orientaci v klíčových pojmech předškolní pedagogiky. Obsahem přednášek je seznámení s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, získat přehled o organizacích a dokumentech o právech dítěte, demografickém pozadí a znát charakteristiku současné české rodiny.

Předškolní výchova jako problém sociální a vzdělávací politiky, kategorizace institucí zajišťující předškolní vzdělávání. Osobnostně orientovaná předškolní pedagogika.

Cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu, obsah předškolního vzdělávání. Východiska pro jeho realizaci a konkretizace cílových kompetencí.

Základní myšlenky RVP PV ve vztahu k ŠVP, TVP a dalším rozvíjejícím programům. Studijní zátěž na 2 kredity: 8 hodin přímá výuka, 16 hodin studium literatury, 20 hodin příprava na seminář/plnění úkolů, příprava na test: 16 hodin.