Témata se zaměří na:
Vývoj výchovných cílů a jejich proměnu v historii předškolní výchovy, tradici
Péči o děti ve středověku
První koncepci předškolní výchovy v historii – J. A. Komenský
Osvobození dítěte v pojetí J. J. Rousseaua
Proměnu rodiny a vznik veřejných předškolních institucí (opatroven – J.V. Svoboda, dětských zahrádek - F. Froebel, mateřské školy – M. Riegerová - Palacká)
Koncepci „staré školy“ - froebelismu
Reformní hnutí, pedocentrismus, principy
Osobnosti a koncepty reformního hnutí v zahraničí ( J. Dewey, E. Keyová,O. Decroly, M. Montessori)
Osobnosti a koncepty reformního hnutí v Čechách (hnutí učitelů pokusníků, I. Jarníková, A. Sussová, L. Rathaus)
Vliv principů jednotné školy na mateřskou školu
Teorii akcelerace vývoje dítěte, její dopad na předškolní výchovu a dítě při přechodu z mateřské školy do povinného vzdělávání. Odkaz české historie předškolní výchovy současnosti.
The aim of the course is to acquaint students with the developmental tendencies in the history of pre-school education from the earliest times to the present. The basic emphasis is placed on the awareness of the correlations between the paradigm of the time, its change and the subsequent response and response of the educational and educational theory and practice (transformation of goals, social structures, economic conditions, institutions); it also includes finding a Czech position in the context of European and world development.
Topics will focus on: Development of educational goals and their transformation in the history of pre-school education, tradition Childcare in the Middle Ages The first concept of preschool education in history - JA Comenius The liberation of the child in the concept of JJ Rousseau Transformation of the family and the emergence of public preschool institutions Children's Gardens - F. Froebel, Kindergartens - M.
Riegerová - Palacká) Concept of "Old School" - Froebelism Reform Movement, Pedocentrism, Principles Personalities and Concepts of Reform Movement Abroad (J. Dewey, E.
Keyová O. Decroly, M.
Montessori) Personalities and Concepts of Reform Movement in Bohemia (Movement of Experimental Teachers, I. Jarníková, A.
Sussová, L. Rathaus) Influence of Uniform School Principles on Kindergarten Theory of Acceleration of Child Development, Its Impact on Preschool Education and Child on Transition compulsory education The legacy of the Czech history of pre-school education timeliness