Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam
Předškolní vzdělávání ve Francii, v Německu a Švýcarsku
Předškolní vzdělávání v Anglii a Švédsku
Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání
Předškolní vzdělávání jako nástroj překovávání sociokulturních překážek
Podpora rodiny a dítěte
Jazyková podpora pro děti
Předmět uvádí studenty do situace předškolního vzdělávání v Evropě a jeho aktuálních proměn. Zabývá se jeho současnými problémy a poukazuje na hlavní vývojové tendence v evropském kontextu.
Věnuje se také otázkám pedagogické práce s dětmi předškolního věku pocházejícími z rozmanitého sociokulturního prostředí. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty, kurikuly a úspěšnými programy reagujícími na proměňující se situaci předškolních zařízení a institucionální předškolní výchovy v Evropě.
Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Kreditová zátěž: 2 ECTS: 8 hodin přímá výuka, 40 hodin studium literatury, 35 příprava na zápočet.