Charles Explorer logo
🇨🇿

Dítě do 3. let a institucionální výchova

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB01N1G9B

Sylabus

1. Seznámení s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, historický vývoj rodiny, demografické pozadí, charakteristika současné české rodiny, typy rodinného soužití

2. Terminologické vymezení péče, výchovy a vzdělávání dětí do tří let

3. Význam socializace dítěte, slaďování pracovního a rodinného života mladých rodin )feminizace, zaměstnanost matek, pracoví podmínky pro matky s malými dětmi)

4. Rituály v rodině, zájmové aktivity, využití volného času v rodině s dítěěte do tří let

5. Historický vývoj předškolních institucí pečujících o děti do tří let

6. Současná nabídka možností péče o děti do tří let (mateřské školy, mikrojesle, dětské skupiny, chůvy atd.)

7. Specifika práce s dětmi do tří let

8. Spolupráce předškolní instituce s rodinou

9. Zahraniční zkušenosti s institucionální výchovou dětí do tří let

10. Aktuální problémy české institucionální péče o děti do tří let

11. Exkurze v mateřské škole ve třídě dětí mladších tří let

12. Exkurze v dětské skupině

Anotace

Cílem kurzu získat základní orientaci v problematice výchovy dítěte do tří let se zaměřením na individualitu dítěte raného věku a rodičovské péče. Obsahem seminářů bude přehled a analýza aktuální situace institucionální i rodinné péče dítěte raného věku a problematika adaptace dítěte na vstup do mateřské školy.

Cílem přednášek je osvojeni si základních pojmů i kategorií a zorientování se v odborné literatuře dané problematiky jako nutného předpokladu pro profesionální spolupráci s rodinou. Náplň seminářů bude věnována problematice významu socializace dítěte, rodinným problémům, klinické rodině a diskuzím nad krizí rodiny.